Persoona peliin papintyössä

Miksi hakeuduit kirkon töihin?
- Rippikoulussa Vaalan seurakunnassa havahduin uskonasioihin. Kuulin, että Jumala rakastaa meitä ihmisiä, minuakin. Halusin tietää ja oppia lisää ja kertoa muille myös, sillä tiellä olen edelleen.
- Hain teologiseen tiedekuntaan heti lukion jälkeen, halusin lähetystyöhön ja opiskelin myös uskonnon opettajaksi. Pappisvihkimyksen olen saanut 6.1.1991 Tampereen tuomiokirkossa. Ensimmäinen työpaikkani oli Nokian seurakunnassa.

Millainen on tyypillinen työpäiväsi?
- Työpäivät ja -ajat vaihtelevat suuresti, kahta samanlaista työpäivää ei ole. Viikolla tapaan kaste- ja surukotien perheitä, jaan elämän iloja ja suruja. Viikolla on myös kokouksia, joissa valmistellaan tulevia tilanteita, esim. jumalanpalveluksia, tapahtumia. Toimin rinnallakulkijana tai rippikoulunpitäjänä välillä eri ihmisille, olen kuulevana korvana tai itkumuurina. Viikonloppuisin toimitan kasteita, vihkimisiä, hautajaisia sekä jumalanpalveluksia.
- Seurakuntatyö on laaja-alaista, jota saa tehdä koko persoonallaan. Viimeksi oli hupaista papintyötä tehdä laskiaisen ulkokirkkoon lumipalloista alttaria muiden toteuttajien kanssa. Muiden perheellisten tavoin työn jälkeen kotityöt alkavat jo kotiovelta, päivä loppuu, kun nuorin tenava on saatu nukkumaan.

Mikä työssäsi on haastavinta?
- Tällä hetkellä on haastavaa ajan käyttö työn ja perheen välillä, seurakuntatyö vie paljon aikaa.

Mikä on palkitsevinta?
- Paljon iloa tuovat  hyvät työtoverit ja työyhteisö. Palkitsevaa ovat kohtaamiset, joissa on saanut kokea, että on voinut palvella seurakuntalaisia, olla avuksi tai iloksi ja varsinkin, kun on kohtaamisessa saanut tuoda evankeliumin näkökulman, Jumalan mahdollisuudet.

Milloin kävit viimeksi jumalanpalveluksessa?
- Pyrin osallistumaan messuun mahdollisimman usein nykyään, Tuomasmessussa olin viimeksi.

Mitä puuhailet vapaa-aikana?
- Odotan kovasti lumien sulamista ja että pääsisin kukkapenkkejä hoitamaan. Kotona leivon ja välillä luen dekkareita. Pitkät sauvakävelyt ja uinti kuuluvat myös elämään, tosin liian vähän tänä talvena.

Kokkolan suomalaisen seurakunnan kappalainen Sari Kontinen-Koski.

Sari Kontinen-Koski toimii kappalaisena Kokkolan suomalaisessa seurakunnassa. Hänen haastattelunsa julkaistiin Kokkola-lehden seurakuntasivuilla 21.3.2012.