Toivon valon näkeminen palkitsee

Miksi hakeuduit kirkon töihin?
- Ei ollut itsestään selvää, että haen töihin kirkon palvelukseen. Opintojeni loppuvaiheessa, tehdessäni viimeistä harjoittelua täällä Kokkolan suomalaisessa seurakunnassa, päätin hakea kirkon virkaa. Tuli tunne, että tämä on minun paikkani ja kutsumukseni. Olen tehnyt sen päätöksen jälkeen diakoniatyötä yli 11 vuotta.

Millainen on tyypillinen työpäiväsi?
- Työpäivät vaihtelevat, samanlaisia ei ole. Diakonia-vastaanottoa, ihmisten tapaamista piireissä, kohtaamispaikoissa, kotikäynneillä ja puhelimitse ym.

Mikä työssäsi on haastavinta?
- Haastavinta on vastata ihmisten tarpeisiin ja odotuksiin ja löytää oikeanlaista apua aina tilanteen ja tarpeen mukaan. Myös työtehtävien moninaisuus on haastavaa.

Mikä on palkitsevinta?
- Palkitsevinta on nähdä ihmisten selviytyvän vaikeuksista ja nähdä toivon valoa ihmisten elämässä. Myös monenlaiset kohtaamiset palkitsevat työntekijää.

Milloin kävit viimeksi jumalanpalveluksessa?
- Pari viikkoa sitten. Useimmiten kuuntelen jumalanpalveluksen radiosta.

Mitä puuhailet vapaa-aikana?
- Vapaa-aikani vietän perheeni ja koirieni kanssa. Jackrusselinterrierit Iida ja Hulda pitävät liikkeessä joka päivä. Nautin myös uusiin paikkoihin tutustumisesta kotimaassa ja ulkomailla.

Kokkolan suomalaisen seurakunnan diakoniatyöntekijä Mervi Keränen.

Mervi Keränen toimii diakoniatyöntekijänä Kokkolan suomalaisessa seurakunnassa. Hänen haastattelunsa julkaistiin Kokkola-lehden seurakuntasivuilla 16.11.2011.