Ihmisääni on kanttorin intohimo

Millaista on Lohtajan seurakunnan kanttorin työ?
Kanttorin tehtävänä on vastata seurakunnan musiikkielämästä sen monissa eri muodoissa: jumalanpalvelusten ja kirkollisten toimitusten musiikista, musiikkikasvatuksesta ja konserteista. Olen osa-aikainen enkä ole aina itse paikalla, mutta etänä pitelen lankoja käsissäni. Kanttorityön ohessa teen oopperalaulajan töitä yritykseni kautta. Niin kuin isät ennen meitä: viis virkaa, kuus näläkää.

Miksi hakeuduit kirkon töihin?
Muusikkona toimiminen on minulle ainoa järkevä tapa olla osa seurakuntaa. Selvisin koronavuosista nipin napin velkaantumatta, perheelleni minusta ei ollut tuona aikana käytännössä mitään taloudellista iloa. Yksityisyrittäjänä jouduin saman tien kaikkien työyhteisöjen ulkopuolelle. En tahdo siihen tilanteeseen enää. Toivon voivani yhdistää kanttorin työn ja yrittäjyyden, sillä kanttorin työ antaa kipeästi tarvitsemaani taloudellista ja henkistä vakautta ja oopperalavalla olen kaikkein parhaimmalla mahdollisella tavalla oma itseni ja Jumalan käytössä.

Mistä nautit työssäsi?
Nautin laulamisesta ja laulattamisesta. Urut ja piano ovat minulle päivästä riippuen joko mukava lisä tai välttämätön paha, mutta ihmisääni on intohimoni. Nautin siitä, kun saan Jumalan edessä olla omana itsenäni, äänekkäänä, näkyvänä, kuuluvana ja ärsyttävänä. Kanttorina toivon löytäväni keinoja tarjota myös muille tapoja olla, elää ja osallistua.
Mikä työssäsi on haastavinta, yllättävintä tai palkitsevinta?
Pienenkin seurakunnan muusikontarve ylittää reilusti yhden ihmisen työtunnit. Vaikka kanttorin työ on työajatonta, minulla on päivässä samat 24 tuntia kuin työajallisillakin tekijöillä. Yrittäjyyden, perheen ja kanttorin roolin yhteensovittaminen vaatii viikoittaisia kalenterisulkeisia. Otan tämän haasteena.

Mikä on mielipuuhaasi vapaa-ajalla?
Mielipuuhaani on laulaa isolla lavalla isosti, mielellään hassu hattu päässä. Juuri siksi se on ensisijainen työni. Olen muusikko ja äiti, eikä minulla näin ollen varsinaisesti ole harrastuksiksi tai vapaa-ajaksi laskettavia elementtejä elämässäni, ellei harrastuksiksi lasketa tiskaamista ja pyykkäämistä, mutta niistä en pidä, vaikka paljon niihin aikaa käytänkin. Palautuminen puolestaan on keskeinen osa työkyvyn säilyttämistä, joten riittävä uni ja säännöllinen syöminen ovat ne asiat, joihin pyrin satsaamaan. Suurimmat vapauden, rentoutumisen, aitouden ja läsnäolon kokemukset liittyvät erilaisiin työn ja perhe-elämän hetkiin. Parasta on tehdä esityksiä omien lasten kanssa tai jutella puolison kanssa.

Mikä on hyvän elämän ydin?
Jeesus. Ilman Jeesusta kaikki on turhaa ja typerää.

Mikä tekee sinut onnelliseksi?
Oma perhe, puoliso ja lapset, sekä laulaminen.

Millaista on hyvä arki ja hyvä pyhä?
Hyvä arki on sopivassa määrin ennustettavaa. Hyvä pyhä on sitä, että soitto soi ja laulu raikaa, kunnes kaikilta on ääni pois.

Mitä kirkko sinulle merkitsee?
Eräänä päivänä mietimme mieheni kanssa, millaisia ihmiset pohjimmiltaan ovat. Jos ei olisi mitään työtä tai yhteiskuntaa eikä myöskään huolta ravinnosta ja toimeentulosta, niin mitä me tekisimme? Minä laulaisin ja kaivaisin kuoppia. Mieheni pystyttäisi torneja ja yrittäisi luoda kontaktia muihin ihmisiin. Kirkon tehtävä on olla paikka, jossa ihmiset voivat kaikessa inhimillisyydessään elää Jumalan lähellä.

Mitä seurakuntayhteys sinulle merkitsee?
Yksinäisen kimppuun on helppo käydä, mutta kaksi pitää puolensa eikä kolmisäikeinen lanka katkea helposti.
Saarn. 4:12

Minä olen äänekäs ja olemukseni on iso, en malta kuunnella puheita ja minun on pakko heiluttaa jalkoja. Sovin erittäin huonosti pieniin ja hiljaisiin tilanteisiin. Ilman virsilaulua ja kirkkomuusikoiden työtä, minulla ei olisi mitään sijaa seurakunnassa. Toivon voivani luoda vuorostani tilaa muille.

Mitä hengellisyys merkitsee sinulle?
Koska meillä siis on suuri ylipappi, joka on kulkenut läpi taivaiden, Jeesus, Jumalan Poika, pysykäämme tässä tunnustuksessa. Meidän ylipappimmehan jos kukaan kykenee ymmärtämään vajavuuksiamme, sillä häntä on koeteltu kaikessa samalla tavoin kuin meitäkin koetellaan; hän vain ei langennut syntiin. Astukaamme sen tähden rohkeasti armon valtaistuimen eteen, jotta saisimme armoa ja laupeutta, löytäisimme avun silloin, kun sitä tarvitsemme.
Hepr. 4:14-16

Nykyään on muotia olla henkinen. Hengellinen on eri asia. Henkisyys on ihmisen ylimalkaista pyhyyden kaipuuta ja tavoittelua. Hengellisyys on Pyhän Hengen länsäoloa. Missä se toteutuu? Ihan juuri siellä, missä Henki tahtoo! Yritä siinä sitten Jumalan Hengelle sanoa, että ei tuolla, täällä yksistään. Jumala tietää kaiken.

Mistä hengellisestä laulusta tai virrestä pidät erityisesti?
Rakastan virsikirjaa. En pelkästään siksi, että siinä on hyviä biisejä, vaan koska siinä on hyviä biisejä vuosisatojen ajalta. Erityisesti pidän virsistä numerot 1-979. Tänään haluan nostaa silmänne alle numeron 177 Jeesus on paimen. Älä anna vaihtuvan tahtilajin suotta häiritä, sehän menee kaikessa yksinkertaisuudessaan piirakka-heppa-heppa-heppa piirakka-heppa-hei!

1. Jeesus on paimen, hän kanssamme käy,
armollaan kantaa, kun tietä ei näy.
Laumaasi suojele, Vapahtaja,
pelko ja ahdistus pois hajota.

2. Jeesus on viinipuu uskollinen.
Elossa säilymme oksina sen.
Hedelmät rakkaus oksiisi luo,
Henkesi kuolleille elämän suo.

3. Jeesus on valkeus kaikkeuden,
Herra myös tähtien kaukaisien.
Puhkaise pimeys syntimmekin,
johdata valoosi, armollisin.

4. Jeesus on rauhamme. Voimana on
anteeksiantamus loppumaton.
Maailma kuiluissa pelkojensa
rauhaasi kaipaa ja rakkautta.

5. Jeesus on alku ja Jeesus on tie,
kanssamme kulkee ja perille vie.
Sinua ylistää taivas ja maa.
Perillä kirkkosi riemuita saa.

Lohtajan seurakunnan uusi kanttori Minna-Leena Lahti ehtii osa-aikaisena myös laulaa oopperaa oman yrityksensä nimissä. Hänen haastattelunsa julkaistiin Kokkola-lehden seurakuntasivuilla 15.2.2023.