Sydämen asiana asiakaspalvelu

Tuula Hannola on Kokkolan suomalaisen seurakunnan seurakuntasihteeri.

Kerro lyhyesti työtehtävistäsi.
- Työtehtäviini kuuluu muun muassa kirkkoherran ja seura-kuntaneuvoston sihteerin työt sekä kirkkoherranviraston asiakaspalvelu kaikkinensa.

Miksi hakeuduit kirkon töihin?
- Edellinen pitkäaikainen työni päättyi yllättäen sihteeritoimintojen keskittyessä muille paikkakunnille. TE-palveluiden sivuilta huomasin seurakuntasihteerin työpaikkailmoituksen, joka veti puoleensa, ja tuli tunne, että tässä on minun paikkani. Ja niin onnellisestihan siinä sitten kävikin.

Mistä nautit työssäsi?
- Ihmisten kohtaaminen ja asiakaspalvelu on sydämen asia. Myös työn monipuolisuus ilahduttaa. Seurakunta työyhteisönä on itselleni uusi kokemus, ja koen sen mielenkiintoiseksi.

Mikä työssäsi on haastavinta ja palkitsevinta?
- Uudessa työssä on aina paljon opittavaa, uusia ohjelmia ja toimintatapoja. Se on aluksi tietenkin haastavaa. Ja kiitänkin upeita työkavereita eri työaloilla, jotka ovat ottaneet avosylin vastaan uuden tulokkaan ja auttaneet mielellään tarpeen tullen.
- Palkitsevinta on ollut onnistumisen kokemukset omassa työssä sekä seurakuntalaisten auttaminen vaikeissakin asioissa.

Miten palaudut työstäsi?
- Vesiliikunta eri muodoissaan on paras palautumiskeino. Sitä pyrin harrastamaan 2–3 kertaa viikossa. Äänikirjat ja ulkoilu kuuluvat myös vapaa-ajan
harrastuksiini.

Mitä luit viimeksi?
- Jeffrey Archerin 7-osainen kirjasarja on tullut kuunneltua viimeksi. Pidin siitä kovasti.
- Minulla on aina joku kirja meneillään.

Mikä on lempilaulusi tai -virtesi?
- Lempivirsiäni ovat lasten virsi Jumalan kämmenellä sekä Päivä vain ja hetki kerrallansa.

Tuula Hannola.

Tuula Hannola on Kokkolan suomalaisen seurakunnan seurakuntasihteeri. Hänen haastattelunsa julkaistiin Kokkola-lehden seurakuntasivuilla 25.10.2023.