Kirkko on tärkeä osa kulttuuriamme

Millaista työtä teet?

- Toteutan ja kehitän seurakuntayhtymän henkilöstöasioita yhteisen kirkkoneuvoston määräämien suuntaviivojen mukaisesti.

- Vastaan seurakuntayhtymän palvelusuhdeasioista ja huolehdin virka- ja työehtosopimusten soveltamisesta sekä osallistun näihin neuvotteluihin. Rekrytoinnit, perehdytys, henkilöstö- ja koulutussuunnnittelu kuuluvat työlistalleni, samoin kuin työhyvinvoinnin edistäminen.

- Kaikkia näitä hoidan yhteistyössä muiden kanssa, mikä on työssäni aivan parasta. Haluan olla henkilöstöä varten.

Miksi hakeuduit kirkon töihin?

- Työpaikka herätti heti kiinnostukseni. Aikaisemmat työtehtäväni ovat tuoneet kokemusta henkilöstöasioista ja olen opiskellut henkilöstöalaa, joten voisin sopivasti hyödyntää vanhaa ja oppia uutta. Kirkko ja seurakuntien toiminta myös kiinnostavat. Kirkko on ja on aina ollut tärkeä osa yhteiskuntaa ja kulttuuriamme.

Mitä työtä tekisit, jos et olisi kirkon töissä?

- Henkilöstöalan työtä jossakin muussa organisaatiossa tai yrityksessä. Omaan myös hoitoalan koulutuksen, ja voisin löytää itseni myös terveydenhuollon töistä.

Mikä työssäsi on haastavinta?

- Ainakin nyt tällä hetkellä uusi työpaikka ja uuteen perehtyminen.

Mikä on palkitsevinta?

- Erilaisten ihmisten kanssa yhdessä tekeminen. On hienoa tutustua ihmisiin täällä ja tähän työyhteisöön. Vastaanotto on ollut oikein hyvä.

Miten palaudut työstä?

- Kaikenlaisen liikunnan parissa joogasta lentopalloon. Pidän myös luonnossa liikkumisesta ja puutarhassa kyykkimisestä.

- Lomilla olemme yleensä matkustelleet, mutta nyt korona-aikana olemme viihtyneet kotona ja kotimaassa.

Mitä luit viimeksi?
- Nyt syksyllä ilmestyneen Samuli Edelmanin elämäkerran Samuli – pimeydestä valoon

Mikä on lempilaulusi tai -virtesi?

- Suvivirsi on suosikkini, koska sitä lauletaan kesän kynnyksellä. Nyt kesä tuntuu olevan niin kaukana, joten olisiko parempi valinta Maan korvessa kulkevi lapsosen tie.

Jaana Peltoniemi.

Jaana Peltoniemi on Kokkolan seurakuntayhtymän henkilöstöpäällikkö. Hänen haastattelunsa julkaistiin Kokkola-lehden seurakuntasivuilla 10.11.2021.