Nuorisopastori pysyttelee ajan hermolla

Miksi hakeuduit kirkon töihin?
- Jumala on minut kutsunut. Kipinä kutsumuksesta papin työhön syttyi hengellisen heräämisen myötä murrosiässä. Se vahvistui lukioaikana, jolloin minua alettiin jo nimittää 'koulupastoriksi'. Muistan, kuinka penkkarilaulussani kakkosluokkalaiset lauloivat minulle: "Sai puhelahjansa ehkä siksi, kun aikoo isona pastoriksi..."
- Monien vaiheiden kautta olen kulkenut. Teologinen tiedekunta antoi muodollisen pätevyyden papin virkaan. Koen, että erityisesti elämän koulu ja yhteys seurakuntaan on kouluttanut minua papin tehtävään.

Millainen on tyypillinen työpäiväsi?
- Nuorisopastorina ja kasvatustyön johtajana jokainen työpäiväni on ainutlaatuinen seikkailu. Ne rytmittyvät suunnittelulla, rukouksella ja työhön liittyvillä palavereilla.
- Koen työn organisoimisen tärkeänä. Oleellinen osa työtäni on nuorten vierellä kulkeminen rippikoulu­prosessissa, isoskoulutuksessa, soluissa, nuortenilloissa ja gospelkonserteissa. Erityisesti omaan työalaani liittyvät jumalanpalvelukset ovat lähellä sydäntäni.

Mikä työssäsi on haastavinta?
- Kyllä nuorisotyöntekijälle haastavinta on ajan hermolla pysyminen. Peruskysymykset nuorilla ovat samat sukupolvesta toiseen. Niihin vastaaminen tämän ajan kielellä vaatii visioita ja Hengen johdatusta.
- Toivoisin, että voin olla kannustava työtoveri ja lähiesimies kasvatustyön tiimille.
- Johannes 3:16 -taajuudella pysyminen ja siitä eläminen on jatkuva haaste.

Mikä on palkitsevinta?
- Palkitsevinta ollut se, kun on saanut nähdä miten Jumalan rakkaus luo uutta nuorten elämässä.
- Yksi työlle asettamistani tavoitteista on se, että jokainen toiminnassamme mukana oleva nuori voi kokea olevansa ainutlaatuinen, hyväksytty ja tärkeä. Tämän kokemuksen sekä luomisen ja lunastuksen sanoman varassa nuorelle voi kasvaa terve itsetunto.
- Olen iloinnut työtiimini kanssa siitä, miten suuri joukko nuoria on löytänyt seurakunnan kodikseen, jossa heillä on tilaa kasvaa kristittyinä. Rukoilen, että Hengen työ nuorten parissa seurakunnassamme jatkuu.

Milloin kävit viimeksi jumalanpalveluksessa?
- Osallistuin messuun helatorstaina. Osallisuus pyhään messuun on luonnollinen osa elämääni. Seurakunnan ydinkokous antaa voimaa ja rohkeutta elää Jumalan lupauksiin luottaen. Seurakunnan usko ja esirukous kantaa. Siksi osallistun jumalanpalveluksiin myös vapaa-aikanani.

Mitä puuhaat vapaa aikana?
- Tässä työssä vapaa-ajan ja työajan erottaminen ei ole minulle kovin helppoa. Siksi lähden lomalla usein pois kaupungista. Nautin auringosta ja lämmöstä.
- Vapaa-aikaani liittyvät myös yhteyden vaaliminen ystäviin ja sukulaisiin. Harrastan jonkin verran kokkaamista. Kutsun silloin ystäviä kylään. Hengellinen musiikki antaa myös uutta potkua elämään.
- Olen ollut vähän pettynyt siihen, ettei kaupungista ole löytynyt squash-hallia. Olin intohimoinen squashin pelaaja Raahessa, josta siirryin Kokkolaan vajaa viisi vuotta sitten.

Kokkolan suomalaisen seurakunnan pastori Tatu Koutonen.

Tatu Koutonen toimi haastattelun aikaan nuorisopastorina Kokkolan suomalaisessa seurakunnassa. Hänen haastattelunsa julkaistiin Kokkola-lehden seurakuntasivuilla 19.5.2010. Nykyään Tatu Koutonen on Kokkolan suomalaisen seurakunnan kappalainen.