Kuuntelua korvilla ja sydämellä

Miksi hakeuduit kirkon töihin?
- Kirkolla oli tarjolla koulutustani vastaavaa mielenkiintoista työtä. Seurakunnan työ ja toiminta on minulle entuudestaan tuttua.

Millainen on tyypillinen työpäiväsi?
- Työpäiväni ovat rytmiltään hyvin samanlaisia - keskusteluja asiakkaiden kanssa sekä aamu- että iltapäivisin. Sisällöltään päivät ovat sen sijaan aina erilaisia.
Jokainen kohtaaminen on ainutlaatuinen ja käsiteltävien asioiden kirjo laaja.

Mikä työssäsi on haastavinta?
- Haastavaa on sekä korvilla että sydämellä kuuntelu asiakkaiden elämäntilanteen ja ongelmien hahmottamiseksi. Se on yksi edellytys sille, että asioita voidaan työstää rakentavasti eteenpäin.

Mikä on palkitsevinta?
- Palkitsevaa on tavata ihmisiä, jotka pohtivat asioita ja ovat valmiita tekemään töitä parisuhteensa tai yleensä ihmissuhteiden eteen.
- Ilonaihe on myös se, kun huomaan asiakkaasta, että olemme yhdessä löytäneet uuden näkökulman vaikeisiin asioihin, tai jo se, että saan kulkea rinnalla vaikeuksissa. Ehkä välillä saan olla jakamassa toivon näköaloja.
- Lisäksi saan voimia ja virkistystä hyvästä työtiimistä.

Milloin kävit viimeksi jumalanpalveluksessa?
- Viimeksi osallistuin jumalanpalvelukseen pari viikkoa sitten Rakkauden kaksoiskäskyn sunnuntaina.

Mitä puuhailet vapaa-aikana?
- Suurimman osa vapaa-ajastani käytän yhdessäoloon ja harrastuksiin - luonto ja liikunta - perheen kanssa.

Keski-Pohjanmaan perheasiain neuvottelukeskuksen perheneuvoja Hanna Byskata.

Hanna Byskata toimii perheneuvojana Keski-Pohjanmaan perheasiain neuvottelukeskuksessa. Hänen haastattelunsa julkaistiin Kokkola-lehdessä 24.10.2012.