Uusien asioiden äärellä

Miksi hakeuduit kirkon töihin?
- Haluan olla osa yhteistä seurakuntaa ja yhteiskuntaa, johon kirkkokin Suomessa tiiviisti kuuluu. Olen ammatiltani toimittaja, ja tiedottajan työ vaikutti kiinnostavalta, uudelta alueelta viestinnän kentässä.

Millainen on tyypillinen työpäiväsi?
- Aamulla perkaan sähköpostit, jotka ohjaavat pitkälti päivän tekemisiä. Teen viesteissä tulleista materiaaleista ilmoituksia ja puffeja Kokkola-lehden seurakuntasivuille. Suunnittelen ja toteutan erilaisia julisteita, esitteitä ja muita graafisia tuotteita. Käyn juttukeikoilla tai kuvaamassa erilaisia seurakunnan järjestämiä tapahtumia. Myös radiojuttuja on tarkoitus opetella tekemään.

Mikä työssäsi on haastavinta?
- Uudet asiat, niiden oppiminen, mutta uudet jutut ovat myös työn rikkaus.

Mikä on palkitsevinta?
- Onnistumisen tunteet palkitsevat, yllättävä palaute ja se, että joku on aidosti kiinnostunut siitä mitä teet.

Mitä puuhailet vapaa-aikana?
- Minulla on matkageeni, joten aina kun mahdollista, on suunnattava rinteeseen, rannalle tai Lappiin. Harrastan myös klassista balettia, joka on parasta nollausta arjen keskellä.

Mistä hengellisestä laulusta tai virrestä pidät erityisesti?
- Virsi 555; Oi Herra, Luoksein jää jo ilta on. Se soi usein korvamatona auringon laskiessa. Tuohon virteen liittyy myös paljon muistoja ja tunteita lapsuudesta.

Millaiseen seurakunnan toimintaan osallistut mieluiten?
- Pidän musiikista, laulusta ja soitosta, joten osallistun mieluiten sellaisiin tilaisuuksiin, missä pääsee itsekin avaaman ääntään.

Kokkolan seurakuntayhtymän tiedottaja Mari Hautamäki.

Mari Hautamäki aloitti tiedottajana Kokkolan seurakuntayhtymän viestinnässä maaliskuussa 2017. Hänen haastattelunsa julkaistiin Kokkola-lehden seurakuntasivuilla 29.3.2017.