Kanttorina oppii koko ajan uutta

Miksi hakeuduit kirkon töihin?
- Halusin tehdä musiikkia, soittaa ja laulaa - viedä musiikin keinoin evankeliumia eteenpäin.

Millainen on tyypillinen työpäiväsi?
- Viikolla on erilaisia piirejä, kuoroharjoituksia, palavereita ja viikonloppuisin hautajaisia, häitä ja jumalanpalveluksia.

Mikä työssäsi on haastavinta?
- Minulle on haastavinta löytää kuoroille sopivaa laulettavaa ja jumalanpalveluksiin soitettavaa.

Mikä on palkitsevinta?
- Palkitsevinta on työskentely kuorojen kanssa ja aina uuden oppiminen, sekä uuden urkukappaleen opettelu. Ihmisten kanssa keskustelu.

Milloin kävit viimeksi jumalanpalveluksessa?
- Kävin viimeksi jumalanpalveluksessa juhannusaattona karimessussa Lohtajan Ohtakarissa.
- Minulla on kerran kuukaudessa yksi vapaaviikonloppu, jolloin en ole työvuorossa. Kolmena sunnuntaina kuukaudessa on työviikonloppu, ja silloin on yleensä jumalanpalvelus.

Mitä puuhailet vapaa-aikana?
- Täytän sanaristikoita, kuuntelen musiikkia ja puuhastelen Räyringissä kissan kanssa.

Kokkolan suomalaisen seurakunnan kanttori Janne Salmela.

Janne Salmela on Kokkolan suomalaisen seurakunnan kanttori. Hänen vastuullaan ovat erityisesti Ykspihlajan ja Koivuhaan alueet. Hänen haastattelunsa julkaistiin Kokkola-lehden seurakuntasivuilla 29.6.2011.