Kohtaamiset tärkeitä

Miksi hakeuduit kirkon töihin?
- Olen ensimmäiseltä koulutukseltani muusikko, mutta innostuin jo lukioiässä lukemaan teologista kirjallisuutta ja kutsumukseni kirkon työhön kasvoi voimakkaasti. Tampereen konservatoriolla opiskellessani päätin lähteä lukemaan teologiaa Helsingin yliopistoon, missä kutsumukseni pastorin työhön vahvistui, enkä nähnyt enää muuta vaihtoehtoa.

Mistä nautit työssäsi?
- Vastuualueeseeni kuuluu peruspapintöiden lisäksi nuoriso- ja aikuistyö. Nautin erityisesti ihmisten kohtaamisesta. Tilanteet voivat olla välillä rankkojakin ja täynnä voimakkaita tunteita, mutta kohtaamiset ovat todella antoisia ja jättävät jälkensä myös minuun.

- Kohtaamisissa pyrin aina jakamaan jotakin Jumalan hyvää itseni kautta, vaikka se välittyisikin vain hiljaisen läsnäolon kautta.

Miten palaudut työstäsi?
- Pitkillä kävelylenkeillä vaimoni ja Bella-koirani kanssa sekä nostamalla rautaa Lohtajan Mainingin kuntosalilla, jonne hommasin vuoden jäsenyyden.

Miten kirkon pitäisi näkyä ihmisten arjessa?
- Ihmisten henkilökohtaisessa hengellisyydessä, esimerkiksi päivittäisessä rukoilussa, jolla pidetään yllä ja vahvistetaan omaa jumalasuhdetta. Raamatun lyhyet katkelmat, päivän sana, toimivat hyvin rukousta edeltävänä meditaationa. Myös lasten kanssa olisi hyvä rukoilla yhdessä.
Lohtajan seurakunta on lähellä ihmistä, jonne kaikenlaiset ihmiset ja ajatukset ovat tervetulleita. Tervetuloa myös suunnittelemaan ja toteuttamaan jumalanpalveluksia oman seurakunnan näköisiksi!

Millaisen kirkon haluat jättää jälkipolville?
- Kirkon, jonne kaikki ovat tervetulleita, ja jossa voi kohdata yhdessä sekä toiset ihmiset että Jumalan. Toivon, että kirkko olisi jälkipolvillekin paikka, jossa voi kokea Jumalan rakkauden, armon ja yhteenkuuluvuuden tunteen, pohtia elämän suurimpia kysymyksiä sekä vahvistaa ja herättää omaa hengellisyyttään. Toivon, että kirkko nähtäisiin yhä enemmän kaikille kuuluvana, jonne olisi helppo tulla kaikenlaisista taustoista.

Mitä työtä tekisit, jos et olisi kirkossa töissä?
- Todennäköisesti olisin muusikko, jolloin pääsisin myös toteuttamaan hengellisyyttäni laulujen sanoitusten ja sielun luovuuden kautta.

Tero Huuhtola-Laurén.
Tero Huuhtola-Laurén on Lohtajan seurakunnan uusi seurakuntapastori. Hänen haastattelunsa on julkaistu Kokkola-lehden seurakuntasivuilla ke 31.1.2024.