Onnellisuus koostuu rakkaudesta ja hyvinvoinnista

Mitä työhösi sisältyy?

Kanttori vastaa seurakunnan jumalanpalvelusten ja toimitusten musiikista. Viikoittaisten jumalanpalvelusten ja muiden toimitusten lisäksi kanttori johtaa kuoroja, organisoi konserttitoimintaa, on mukana rippikoulutyössä, toimii kasvatusyhteistyössä paikkakunnan koulujen kanssa, tekee palvelutalovierailuja, luo verkostoja ja tekee yhteistyötä paikkakunnan musiikkitoimijoiden kanssa, huolehtii seurakunnan soittimista ja kehittää seurakunnan musiikkielämää.

Miksi hakeuduit kirkon töihin?

Koen kirkon työn merkityksellisenä. Saan olla musiikin kautta mukana ihmisten elämien taitekohdissa, niin iloissa kuin suruissakin. Saan elää arkea ja juhlaa yhdessä seurakuntalaisten parissa. Työ on monipuolista. Nautin työn yhteisöllisyydestä, siitä että pääsee tekemään töitä eri ikäisten parissa ja työtä saa tehdä omalla persoonallaan. Kanttorin työssä toteutuu hienolla tavalla muusikkouden ydin eli olla nimenomaan välittäjänä.

Miten palaudut työstäsi?

Parasta palautumista on yhdessäolo perheen kanssa. Lisäksi palaudun ja saan uutta energiaa liikkumalla. Pidän erityisesti hiihtämisestä ja juoksemisesta. Lapsen kanssa käyn lähes viikoittain uimassa. Työajattomassa työssä työt saattavat joskus läikkyä vapaa-ajalle ja on tärkeää, että osaa rajata työ- ja vapaa-aikaa sekä ladata akkuja.

Mikä on lempilaulusi?

Vaikea valita vain yhtä lempilaulua. Lempisäveltäjäni on ehdottomasti J.S. Bach. Kaikki hänen musiikkinsa laulettuna, soitettuna ja kuunneltuna resonoi minussa syvällä. Kuuntelen kyllä musiikkia monipuolisesti ja fiiliksen mukaan. Välillä mielentila saattaa vaatia Nightwishiä, toisinaan countryballadeja ja joskus renessanssipolyfoniaa.

Mikä tekee sinut onnelliseksi?

Onnellisuus koostuu rakkaudesta ja hyvinvoinnista. Tällä hetkellä koen onnellisuuden ja kiitollisuuden tunnetta hyvästä parisuhteesta, hyvinvoivasta lapsesta, kaikista rakkaista läheisistä, terveydestä ja mielekkäästä työstä.

Mitä työtä tekisit, jos et olisi kirkon töissä?

Minulla on myös musiikkipedagogin ja oopperalaulajan koulutus. Jos en olisi kirkon töissä niin työni liittyisi varmasti jollain tavalla laulamiseen ja toisten ihmisten laulattamiseen. Myös kanttorin työssä saan ilokseni toteuttaa tätä puolta. Sana kanttori tuleekin alun perin latinankielisestä sanasta cantor, joka tarkoittaa laulajaa. Yksi kanttorin tehtävistä onkin johtaa yhteislaulua erilaisissa tilaisuuksissa.

Millaisen kirkon haluaisit jättää jälkipolville?

Kirkon, jossa jokainen kokee kuuluvansa samaan Jumalan suureen perheeseen ja jossa jokainen kokee olevansa rakastettu, hyväksytty ja tärkeä. Jossa eriävät mielipiteet voivat keskustella asiallisesti keskenään ilman, että kenenkään tarvitsee tuntea oloaan ulkopuoliseksi ja jossa jokainen uskaltaa tuoda rohkeasti julki omia ajatuksiaan ja toisen näkemyksiin suhtaudutaan kunnioittavasti. Osallistavan kirkon, jossa jokainen voi palvella omilla lahjoillaan. Kirkon, joka hoitaa rohkeasti perustehtäväänsä eläen ajassa leimautumatta museotavaraksi. Kirkon, joka kutsuu luokseen ja yhdistää.

Heli Huuki

Heli Huuki on Kaustisen ja Ullavan seurakunnan kanttori. Hänen haastattelunsa julkaistiin Kokkola-lehden seurakuntasivuilla 28.2.2024.