Asiakkailla on ratkaisun avaimet

Miksi hakeuduit kirkon töihin?
- Lähdin opiskelemaan teologiaa 40 vuotta sitten valmistuakseni papiksi. Hengellisyyteen kasvoin silloisessa Kokkolan seurakuntanuorten porukoissa. Papin töissä koen sielunhoidon, kuuntelemisen ja ihmisten kohtaamisen itselleni kaikkein omimmaksi.

Millainen on tyypillinen työpäiväsi?
- Minulla on 3-5 asiakastapaamista päivässä. Ne voivat olla yksilö-, pari- ja perhetapaamisia sekä työnohjauksia, mutta suurin osa on pariskuntien kanssa työskentelyä.
- Käyn läpi sähköpostin, palaveeraan kahden muun perheneuvojan ja vastaanottosihteerin kanssa tarpeen mukaan, valmistelen työalani asioita hallintoa varten ja pidän osaltani yllä työyhteisön hyvää työilmapiiriä.

Mikä työssäsi on haastavinta?
- Haastavinta on löytää oikeanlaisia tulokulmia pariskunnille, jotka kokevat joutuneensa solmuun parisuhteessaan. Aika usein solmut ovat syntyneet pitkällä aikavälillä, joten niihin ei löydy pikareseptiä. Autan pariskuntaa luottamaan siihen, että heillä itsellään on muutoksen avaimet. Pidän huolta, että asiakkailla itsellään säilyy ihmissuhteissaan ja elämässään sekä toimijuus että vastuu.

Mikä on palkitsevinta?
- Paras ja tärkein palaute tulee asiakkailta. Palkitsevinta on, kun ihmiset kokevat saaneensa tukea parisuhteensa tai ihmissuhteidensa korjaamisessa ja
eheytymisessä. Työ ihmisten kanssa on mielenkiintoista, sillä ihminen on itselleen ja toisille pitkälti suuri salaisuus.

Mitä puuhailet vapaa-aikana?
- Tällaisen 60-vuotiaan miehen on panostettava oman kunnon ylläpitämiseen. Kävelen työmatkat ja tykkään muutoinkin kävelystä. Käyn uimassa, ja ilokseni myös Kokkolasta löytyi äijäjoogaa, jota olen harrastanut pitkään. Ahmin sekä kaunokirjallisuutta että dekkareita.

Millaiseen seurakunnan toimintaan osallistut mieluiten?
- Osallistun mieluiten tilanteisiin, joissa on virsiä ja lauluja, Raamatun lukua, rukousta ja hiljaisuutta, kuten hiljaisuuden rukoushetkiin. Samoin pitkän tauon jälkeen kaipaan pidempää hiljaisuuden retriittiä.

Keski-Pohjanmaan perheasiain neuvottelukeskuksen johtaja Seppo Viljamaa.

Seppo Viljamaa aloitti Keski-Pohjanmaan perheasiain neuvottelukeskuksen johtajana vuoden 2019 alussa. Hänen haastattelunsa julkaistiin Kokkola-lehden seurakuntasivuilla 6.2.2019.