Sukkia kutova tilien vartija

Miksi hakeuduit kirkon töihin?
- Ammattitaitoani vastaava työpaikka avautui mieheni synnyinseudulta. Hänen isänsä oli iäkäs ja halusimme lähemmäs häntä.

Millainen on tyypillinen työpäiväsi?
- Tyypilliseen työpäivään kuuluvat talouteen liittyvät arkirutiinit sekä yhteistyö eri sidosryhmien kanssa. Vuosiperiodilla tarkasteltuna esille nousevat talousarvio- ja tilinpäätösajankohdat. Minulla on vastuu yhtymän taloushallinnon ja laskentatoimen suunnittelusta sekä verotusasioista.

Mikä työssäsi on haastavinta?
- Työssäni kokonaisuuksien ymmärtäminen ja hallinta ovat avainasemassa eli kaikki vaikuttaa kaikkeen. Tässä ajassa mukana pysyminen, muutosten hallinta ja jatkuva kehittymisen halu ovat tärkeitä asioista. Tällä hetkellä ajankohtainen haaste on tutustua seurakuntayhtymän henkilöstöön ja toimintakulttuuriin.

Mikä on palkitsevinta?
- Se, että työtä arvostetaan, ja että näkee ja tuntee työ-yhteisön innostuksen työntekoon. Muuttuvassa toimintaympäristössä vaikeatkin asiat onnistutaan ratkaisemaan yhdessä työyhteisön parhaaksi ja osataan iloita siitä. On palkitsevaa olla osa tällaista työ-yhteisöä.

Mitä puuhailet vapaa-aikana?
- Nautin mummopäivistä, kudon sukkia, hiihdän ja pelaan golfia. Elämään iloa tuovat arjen pienetkin hetket, hymy, aitous, läsnäolo ja toisen kunnioittaminen.

Milloin kävit viimeksi jumalanpalveluksessa?
- Loppiaisena Kannuksen kirkko 200 vuotta -juhlavuoden avausmessussa.

Mistä hengellisestä laulusta tai virrestä pidät erityisesti?
- Harrastan klassista laulua. Erkki Melartinin laulu Rauhan rukous ja Ahti Sonnisen laulu Herra, sinun armosi ulottuu taivaisiin ovat puhuttelevia.

Kokkolan seurakuntayhtymän talouspäällikkö Tuula Kauppila.

Tuula Kauppila aloitti vuoden 2017 maaliskuun alusta Kokkolan seurakuntayhtymän talouspäällikkönä. Hänen haastattelunsa julkaistiin Kokkola-lehden seurakuntasivuilla 22.3.2017.