Ihmisten kohtaaminen tekee työstä antoisaa

Miksi hakeuduit kirkon töihin?
- Ajauduin kaksitoista vuotta sitten suntion sairausloman tuuraajaksi. Olin tuolloin Kaustisen seurakunnan kirkkovaltuustossa ja suntiotarve oli akuutti ja tuli yllättäen. Tällä tiellä ollaan edelleen.

Millainen on tyypillinen työpäiväsi?
- Työpäivät ja tehtävät vaihtelevat suuresti. Pääasiassa päivään kuuluu työskentelyä Kaustisen kahdella hautausmaalla ja useissa eri kiinteistöissä. Kirjallisten töitten määrä vie ikävä kyllä jatkuvasti aina vain enemmän suntionkin työaikaa. Jokaiseen päivään kuuluu yhä mausteena yllätys tai pari.

Mikä työssäsi on haastavinta?
- Haastavinta työssä on ihmisten kohtaaminen. Se tekee työstä myös erityisen antoisaa.

Mikä on palkitsevinta?
- Palkitsevinta on, kun saa palvella hyvinkin moninaisten ajatusten ja ongelmien kanssa kulkevia lähimmäisiä.

Mitä puuhailet vapaa-aikana?
- Harrastan pienen paikallisen yritystalon pyörittämistä ja kehittämistä. Tämä viekin tällä hetkellä kaiken vapaaajan. Aikaisemmin harrastin musiikkia. Lauloin Kaustisen Hääkuorossa ja Kirkkokuorossa.

Mistä hengellisestä laulusta tai virrestä pidät erityisesti?
- Kansanomaiset voimalliset koraalit ja kansanmusiikkipohjaiset sävellykset puhuttelevat. Säveltäjistä Tomás Luis de Victorian soljuvat kuoroteokset hivelevät korvaa. Pidän hyvin monenlaisesta musiikista. Tällä hetkellä Vesterinen Yhtyeineen on ahkerasti soitannassa.

Millaiseen seurakunnan toimintaan osallistut mieluiten?
- Käsillä tekeminen on minulle ominta aluetta. Yleensäkin puitteitten rakentaminen tapahtumille, olemiselle ja elämiselle.

Kaustisen ja Ullavan seurakunnan suntio Jarkko Känsälä.

Jarkko Känsälä toimii suntiona Kaustisen ja Ullavan seurakunnassa. Hänen haastattelunsa julkaistiin Kokkola-lehden seurakuntasivuilla 13.11.2019.