Taivaan ilmiöitä työssä ja vapaa-ajalla

Miksi hakeuduit kirkon töihin?
- Lähdin 1970-luvun lopussa opiskelemaan teologiaa silloisen nuorisoherätyksen innoittamana ja mielenkiinnosta teologisia oppiaineita kohtaan. Harjoittelukesän kokemukset merkitsivät minulle kutsumusta kirkon työhön. Toimin pitkään lehtorina seurakuntavirassa ja järjestön palveluksessa. Pappiskutsumukseni vahvistui niiden aikana johtaen papiksi vihkimiseen Oulun tuomiokirkossa pyhäinpäivänä 2011.

- Koen, että kirkko tekee arvokasta ja ainutlaatuista työtä. Tahdon olla mukana kirkon tehtävän toteuttamisessa, jakamassa sanoin ja teoin Jumalan rakkautta maailmaan.

Millainen on tyypillinen työpäiväsi?
- En ole aiemmin hoitanut pappisvirkaa seurakunnassa. Kuvittelen tyypillisen työpäivän sisältävän hartauksia, kokouksia ja suunnittelua sekä ihmisten tapaamista heidän erilaisissa elämäntilanteissaan. Osa työajastani kuluu kirkollisten toimitusten ja jumalanpalveluselämän valmistelussa ja tilanteissa itsessään.

Mikä työssäsi on haastavinta?
- Yksi seurakuntatyön suuri haaste on tottuminen vaihteleviin ja epäsäännöllisiin työaikoihin. Toinen suuri haaste liittyy työn laaja-alaisuuteen. Työpäivä saattaa sisältää hyvin erilaisia asioita ja kohtaamisia.

Mikä on palkitsevinta?
- Palkitsevinta on yhteyden syntyminen. Yhteisen kielen löytäminen, asioiden sanoittaminen ja yhteisen ymmärryksen löytyminen luovat todella palkitsevia kokemuksia - puhumattakaan siitä, mitä tapahtuu silloin kun pystymme asettumaan ihmisinä Jumalan eteen. Siinä on läsnä sanoittamaton pyhyys.

Milloin kävit viimeksi jumalanpalveluksessa?
- Pyrin käymään messussa joka sunnuntai. Jos siihen ei ole mahdollisuutta, kuuntelen jumalanpalveluksen radiosta. Viimeisimmät messukäyntini ovat puolentoista ja kahden viikon takaa.

Mitä puuhailet vapaa-aikana?
- Vapaa-aikaani kuuluu olennaisesti luonnossa liikkuminen ja nuotiotulilla istuminen. Tarkkailen taivaan ilmiöitä päivällä ja yöllä. Valokuvaus ja musiikki kuuluvat myös vapaa-aikaani. Käsillä tekeminenkin on minulle tärkeää, ja ajoittain näpertelen jotain inspiraation varassa syntynyttä.

Kokkolan suomalaisen seurakunnan kappalainen Marja Kopperoinen.

Marja Kopperoinen työskenteleeKokkolan suomalaisen seurakunnan kappalaisena. Haastattelu julkaistiin Kokkola-lehdessä 2.10.2013