Avioliiton esteiden tutkinta eli kuulutukset

Ennen vihkimistä avioliiton esteet on tutkittava. Sillä varmistetaan, että avioliitto on lain mukaan sallittu, ja pari voi mennä naimisiin.
Aiemmin on puhuttu kuulutusten ottamisesta, nykyään on kyse avioliiton esteiden tutkinnasta.

Lue lisää avioliiton esteiden tutkinnasta.
Avioliiton esteiden tutkintaa voi pyytää sähköisesti asiointipalvelussa esteidentutkinta.fi
Avioliiton esteiden tutkinta -lomakkeen voi kihlapari käydä yhdessä allekirjoittamassa kirkkoherranvirastossa.
Avioliiton esteiden tutkintaa pyydettäessä täytyy kihlaparin pystyä todistamaan henkilöllisyytensä.
Ota siis mukaan henkilöllisyystodistus.

Avioliiton esteiden tutkinta lomakkeen voi ladata ja tulostaa täytettäväksi suomen-, ruotsin- tai englanninkielisenä.
Täytetyn lomakkeen voi palauttaa kirkkoherranvirastoon postitse tai tuoda henkilökohtaisesti, silloin pitää lomakkeessa olla allekirjoitus kahdelta todistajalta, jotka ovat olleet lomakkeen allekirjoitushetkellä paikalla ja todistavat avioliittoon aikovien henkilöllisyyden ja sen, että kihlapari on itse allekirjoittanut lomakkeen.

Avioliittoaikomuksen ja vihkitiedon julkistamisen menettelyissä on seurakuntakohtaisia eroja.
Niistä lisätietoa saa seurakunnan kirkkoherranvirastosta.

Halsuan seurakunta
Kannuksen seurakunta