Siunattuun maahan -kirja

Siunattuun maahan -kirjan kansi.Kokkolan seurakuntayhtymä ja K. H. Renlundin museo - Keski-Pohjanmaan maakuntamuseo - ovat julkaisseet vuonna 2013 yhteistyössä suomenkielisen kirjan Siunattuun maahan. Kokkolan neljä hautausmaata: Katariina, Maria, Elisabeth ja Anna sekä ruotsinkielisen kirjan I vigd jord. Karlebys fyra gravgårdar: Katarine, Marie, Elisabeth och Anna.

Kirja käsittelee hautausmaiden historiaa yleisellä tasolla ja erityisesti Kokkolan neljän hautausmaan historiaa niiden perustamisesta tähän päivään saakka.

Tutkija Eugen Söderström on kirjoittanut Katariinan kalmiston historiasta elävöittäen tekstiä valokuvilla. Rovasti Mikko Himanka on kirjoittanut Marian, Elisabethin ja Annan hautausmaiden historiasta, ja tutkija Teppo Jokinen on kirjoittanut John Munsterhjelmista hautamuistomerkkien suunnittelijana Kokkolassa. Kirjan on toimittanut Seija Johnson K. H. Renlundin museosta.

Anton Stenfors on kääntänyt kirjan ruotsiksi, Stina Kangasvieri ja Nina Axelqvist ovat kääntäneet kuvatekstit.

Siunattuun maahan on historian kirja, mutta myös opaskirja hautausmailla vieraileville. Sen avulla hautausmaakierroksesta voi tulla elämys.

Kirjaa voi ostaa Kokkolan seurakuntayhtymän neuvonnasta, Läntinen Kirkkokatu 17. Kirja maksaa 25 euroa.