Luonto tekee minut onnelliseksi

Erja Vaarala-Saarenpää toimii vs. seurakuntapastorina Kokkolan suomalaisessa seurakunnassa.

Miksi hakeuduit kirkon töihin?
- Olen ollut jo pitkään kirkon töissä, erilaisissa tehtävissä, mutta vuodesta 2021 papin tehtävissä.

Mistä nautit työssäsi?
- Nautin työssäni siitä, että tapaan niin monenlaisia ihmisiä, ja että saan olla läsnä heidän elämänsä erilaisissa vaiheissa.

Mikä työssäsi on haastavinta ja palkitsevinta?
- Haastavinta työssäni on, että minulla ei ole valmiita vastauksia ongelmiin. Samalla palkitsevinta on se, kun saa niitä yhdessä seurakuntalaisen kanssa pähkäillä ja rukoilla. Sitä kautta ehkä tulee jokin väylä, jota pitkin pääsemme eteenpäin.

Mikä tekee sinut onnelliseksi?
- Luonto tekee minut onnelliseksi, meren läheisyys ja metsä. Siellä voi ihmetellä Luojan suuruutta.

Mitä hengellisyys merkitsee sinulle?
- Hengellisyys ei ole jokin irrallinen asia minussa, vaan se on kuin hengittämistä ja olemista.

Millaisen kirkon haluat jättää jälkipolville?
- Haluaisin jättää jälkipolville kirkon, jonka turvaan ja suojaan saa tulla, ja josta saa tukea ja lohdutusta.

Erja Vaarala-Saarenpää