Hautausmaiden vartija

Miksi hakeuduit kirkon töihin?
- Jo jonkin aikaa minulla on ollut ajatus kokeilla jotain uutta, edetäkin työuralla. Syksyllä näin ilmoituksen tästä työpaikasta ja kiinnostus heräsi heti.

Millainen on tyypillinen työpäiväsi?
- Hautaustoimi on laaja kokonaisuus, ja seurakunta-yhtymällä on kahdeksan hautausmaata. Tyypilliseen työpäivään kuuluu vielä uusien asioiden omaksumista, hautaustoimen hallinnollisten tehtävien ja päätösten
tekemistä sekä yhteistyötä seurakunnan muiden toimialojen kanssa.

Mikä työssäsi on haastavinta?
- Hautaustointa ohjaavat useat lait, asetukset, järjestys- ja ohjesäännöt. Toisaalta on hyvä, että niitä on ja niiden avulla ihmisiä palvellaan ja kohdellaan tasapuolisesti. Koen positiiviseksi haasteeksi, että hautaustoimesta ei olisi kenelläkään moitittavaa.

Mikä on palkitsevinta?
- Muutamia kiitoksen sanoja olen työyhteisöltä tai asiakkailta jo kuullut. Ne antavat tukea sille tunteelle, että oikeaa on tehty tai oikeaan suuntaan mennään.
- Hautaustoimen työntekijät ovat osaavia työntekijöitä ja hyvä tiimi. Se on tärkeä asia. Vastaanotto tähän työyhteisöön on ollut varsin hyvä.

Mitä puuhailet vapaa-aikana?
- Kodin remontteja teen itse ja koneiden kanssa värkkäilen. Lasten harrastukset ovat minulle myös tärkeitä.
- Kesäaikaan minua ei vapaa-aikanani paljon kaupungissa näy. Silloin suunnataan ulkomerelle mökille luonnon rauhaan.

Mistä hengellisestä laulusta tai virrestä pidät erityisesti?
- Yksi äitini lempilauluista oli Oi katsohan lintua oksalla puun. Sen olen kuullut pienestä saakka usein, myös siskojeni tulkitsemana eri tilaisuuksissa. Se on minulle tärkeä laulu.

Millaiseen seurakunnan toimintaan osallistut mieluiten?
- Tämänhetkiset työtehtävät ovat juuri niitä.

Kokkolan seurakuntayhtymän hautaustoimen päällikkö Janne Korkiakangas.

Janne Korkiakangas aloitti vuoden 2017 alussa Kokkolan seurakuntayhtymän hautaustoimen päällikkönä. Hänen haastattelunsa julkaistiin Kokkola-lehden seurakuntasivuilla 8.3.2017.