Lennart Segerstrålen maalaus "Sovituksen hinta", Jeesus ristillä.

Lennart Segerstråle -taidekokoelma

Kokkolan seurakuntakeskuksessa on ainutlaatuinen Lennart Segerstrålen (1892-1975) sakraalitaiteen kokoelma.

Lennart Segerstråle -taidekokoelma sijoittui Kokkolan seurakuntakeskukseen taiteilijan syntymän 100-vuotisjuhlavuotena. Sen jälkeen kokoelma on vielä kasvanut useilla teoksilla, ja se käsittää nykyisellään yli 50 maalausta.

Lennart Segerstrålen maalaus "Pasuunaenkeli", enkeli puhaltaa pasuunaan.Hengellinen herääminen vaikutti taiteilijan aihevalintoihin

Taiteilijaprofessori Lennart Segerstråle tunnettiin alkujaan lintumaalarina. Sittemmin hän suuntautui kohti monumentaalitaidetta. Hän opiskeli monia vaativia taiteen tekniikoita kuten freskomaalausta ja sovelsi niitä myöhemmin suurikokoisissa töissään.

Porvoolaisen Lennart Segerstrålen ensimmäiset kirkolliset toimeksiannot 1920-luvulla olivat lasimaalauksia. Kirkkotaiteesta tulikin hänen laajan tuotantonsa näkyvin osa.

Lennart Segerstråle koki ennen sotavuosia hengellisen heräämisen. Raamatun sanomasta ja kristillisestä uskosta tuli hänen taideteostensa keskeisiä aiheita.

Kokkolan seurakuntakeskuksen kokoelmassa on Lennart Segerstrålen suurten teosten luonnoksia ja valmistelevia töitä. Niiden kautta välittyy sävykäs kuva taiteilijan laajasta tuotannosta ja hänen inspiraationsa lähteestä.

Lennart Segerstråle oli aktiivi kuuden vuosikymmenen ajan, jolloin hän sai näyttävästi tuoda esille osaamisensa koko laajan skaalan.

Tutustumiskierrokset

Lennart Segerstrålen maalaus "Elämän lähde",ihmisjoukon keskellä mies polvillaan.Kokkolan seurakuntayhtymä järjestää opastetun tutustumiskierroksen Lennart Segerstråle -taidekokoelmaan kaksi kertaa vuodessa, keväällä ja syksyllä.

Myös kokoelmasta kiinnostuneille ryhmille pyritään järjestämään opastus. Yhteyshenkilönä toimii Lisen Forsgård, p. 050 3147 448.

Lennart Segerstråle -taidekokoelmaesitteitä voi ostaa Kokkolan seurakuntayhtymän neuvonnasta, Läntinen Kirkkokatu 17. Esite maksaa 2 euroa.