Historialliset urut

Normann-urut alkuperäisellä sijoituspaikallaan Kaarlelan kirkossa. Kokkolan seurakuntayhtymän varastoista kaivettiin kesällä 2013 esiin kahdet historialliset urut.

• E. F. Walcker -urut ovat Kokkolan entisen kirkon urut vuodelta 1881
  • Gustav Normann -urut ovat Kaarlelan kirkon vanhat urut vuodelta 1879

Mustavalkoisessa kuvassa Normann-urut ovat alkuperäisellä sijoituspaikallaan Kaarlelan kirkossa.

Alakuvassa kanttorit esittelevät Walcker-urkujen osia, jotka olivat huolellisen varastoinnin ansiosta hämmästyttävän hyvässä kunnossa.

Kanttorit esittelevät Walcker-urkujen osia, jotka olivat huolellisen varastoinnin ansiosta hämmästyttävän hyvässä kunnossa.

Urkujen tarkempaa tutkimista ja mahdollista uudelleen pystyttämistä varten Kokkolan seurakuntayhtymän yhteinen kirkkoneuvosto perusti urkutyöryhmän.

Urkuinnostus synnytti myös yhdistyksen nimeltä Kokkolanseudun Urkuseura ry, Karlebynejdens Orgelvänner rf. Yhdistys löytyy myös Facebookista.

Normann-urut Marian kappeliin

Yhteinen kirkkoneuvosto päätti 9.12.2014, että "Marian kappelin peruskorjauksen suunnittelussa ensisijainen urkuratkaisu ovat historialliset Normann-urut, jotka restauroidaan".

Yhteinen kirkkovaltuusto hyväksyi 16.6.2015 Normann-urkujen restaurointiin liittyvät tarjoukset. Urut restauroi ja pystytti OÜ Olev Kentsi orelitöökoda -urkurakentamo ja urkujen äänityksestä vastasi Urkurakentamo Martti Porthan Oy. Tarjousten verollinen yhteishinta oli 180.792 euroa.

Hankkeeseen saatiin rahoitusta sekä yksityishenkilöiltä että julkiselta puolelta. Opetus- ja kulttuuriministeriö myönsi hankkeeseen merkittävän avustuksen. Kirkkovaltuusto edellytti, että kokonaisrahoituksen puuttuva osa, noin 80.000 euroa vuosille 2016–2017 katettiin urkutyöryhmän rahoituslaskelman mukaisesti avustuksin ja konsertein.

Urut on alun perin rakentanut vuonna 1978 Gustav Normann (1821–1893), joka oli kotoisin Räävelistä, nykyisestä Tallinnasta. Gustav Normann oli 1800-luvulla Pohjois-Viron tuotteliain ja arvostetuin urkurakentaja. Virossa on säilynyt noin 20 hänen rakentamaansa soitinta.Gustav Normannin soittimet edustavat erinomaista käsityötä ja taiteellista laatua. Niissä yhdistyvät värikäs ja kantava sointi sekä klassinen urkurakennusperinne, joka edustaa aikansa modernia, varhaisromanttista tyyliä.
Kokkolassa restauroitu soitin on erityisen arvokas, koska se on Normannin säilyneistä uruista suurimpia. Suuremmat Normann-urut löytyvät vain Viron Simunasta, missä on 19-äänikertainen, vuonna 1886 rakennettu Normann-soitin. Marian siunauskappeliin restauroiduissa Normann-uruissa on 16 äänikertaa.

Normann-urut purettiin Kaarlelan kirkosta vuonna 1958 uusien tanskalaisten Frobenius-urkujen tieltä. Urkujen varastoinnista huolehti ruotsalaisen seurakunnan silloinen kanttori Hemming Carlson.

Restauroinivaiheen laittoivat vireille Kokkolan seurakuntien kanttorit. Urkujen osat puhdistettiin ja kartoitettiin syksyllä 2013 yhteistyössä urkuasiantuntijoiden kanssa.
Urkujen restauroinnin tekivät OÜ Olev Kents Orelitöökoda Virosta ja Urkurakentamo Martti Porthan Oy Janakkalasta. Urkuprojektin valvojana toimi Christian Ahlskog Oulusta.

Normann-urut peruskorjattiin, pystytettiin Marian kappeliin ja äänitettiin. Ne otettiin käyttöön 7.5.2017. Oulun hiippakunnan piispa Samuel Salmi siunasi remontoidun Marian siunauskappelin sekä restauroidut Normann-urut uudelleen käyttöön.
- Uusi aika on alkanut soitinten kuningattarelle, hän kuvaili historiallisia Normann-urkuja.
Puheessaan piispa muisteli oman uransa alkuaikoja, jolloin hän oli avustamassa saksalaista urkurakentajaa Turtolassa.
- Tunnen tämänkaltaiset urut sisältä ja päältä.

Juhlavassa tilaisuudessa piispaa avustivat yhteisen kirkkoneuvoston puheenjohtaja Pekka Hulkko (vas.), Kokkolan suomalaisen seurakunnan kirkkoherra Jouni Sirviö sekä Kokkolan ruotsalaisen seurakunnan seurakuntapastori Peter Silfverberg ja kanttori Kristina Klingenberg.

Siunaustilaisuudessa kantaesitettiin Urmas Sisaskin Lux aeterna sekä Santeri Siimeksen Cinq moments musicaux.

Kanttorikuoro Marina siunauskappelin käyttöönotossa 7.5.2017.

Musiikista vastasi myös Kanttorikuoro, johon kuuluvat Ritva Göös, Markku Hekkala, Eeva Holappa, Kristina Klingenberg, Martti Laitinen, Tuula Pihlajaharju, Matti Pohjoisaho, Janne Salmela, Santeri Siimes ja Tuomo Viherjuuri.

Normann-urkujen ja kappelin siunaustilaisuudessa esiintyi myös Kamarimusiikkiyhtye; Maiju Vaahtoluoto, altto, Markku Hekkala, baritoni, Eija Nygård, huilu, Reijo Tunkkari, viulu, sekä Ilmari Tunkkari, sello

Kamarimusiikkiyhtye Marian siunauskappelin siunaustilaisuudessa 7.5.2017.