Unelmana kirkko keskellä kylää

Kerro lyhyesti työtehtävistäsi.
- Olen Centria-ammattikorkeakoulun ja Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymän oppilaitospastori. Tehtävänäni on toimia opiskelijoiden henkisenä ja hengellisenä tukena. Lisäksi toteutan opiskelijoille ja oppilaitoksille tarvittaessa kirkollisia toimituksia sekä toimin koulujen ja seurakunnan
välisenä yhteyshenkilönä. Järjestän myös niin sanottuja Backstage-nuorteniltoja kansainvälisille nuorille jaopiskelijoille.

Miksi hakeuduit kirkon töihin?
- Olen lapsuudestani asti ollut kiinnostunut uskonnoista, erityisesti kristinuskosta. Ajan myötä kiinnostuksestani kasvoi halu kirkon töihin. Viimeistään lukioon mennessä tiesin kutsumukseni olevan pappisurassa.

Mistä nautit työssäsi?
- Nautin kohtaamisista erilaisten ihmisten kanssa. Kohtaamiset koen papin työssä perustavanlaatuisena taitona.

Miten palaudut työstäsi?
- Tykkään taiteilla, katsoa televisiota sekä hieman myös lukea. Olen erityisesti brittiläisen science fiction Doctor Who -sarjan fani.
- Olen myös ollut partiolainen noin parikymmentä vuotta, mutta parina viime vuonna muutot töiden perässä ovat hankaloittaneet sen harrastuksen
aktiivista ylläpitoa.

Mikä on lempilaulusi tai -virtesi?
- Niitä on monia. Erityisen paljon pidän virsikirjan lisävihkon virsistä, ja niitä pyrinkin valitsemaan esimerkiksi jumalanpalveluksiin, jos vain voin - tai ainakin ehdottamaan kanttorille.
- Jos yksi pitäisi valita, se olisi ehkä virsi 959, Saapua yhteiseen pöytään, joka yhdessä edeltävän virren 958 Leipä syö, viini juo ja Nälkäinen syödä saa kanssa ovat ainoat kaksi virttä, joihin virsikirjassa on painettu tukiviittomat.

Millaisen kirkon haluat jättää jälkipolville?
- Ideaaliseurakuntani olisi brittiläisistä draamasarjoista tuttu ”kirkko keskellä yhteisöä” -tyylinen seurakunta, joka on mukana alueen yhteisön elämässä.
- Sarjat, kuten Dibleyn kirkkoherra, Panta kaulassa ja Isä Brown ja hänen laumansa ovat vaikuttaneet pappiskuvaani. Haluaisinkin jättää jälkipolville seurakunnan, joka on elämänmakuinen, kutsuva ja eteenpäinkatsova.

Oppilaitospastori Antti Björklund.

Antti Björklund toimii vs. oppilaitospastorina Kokkolan suomalaisessa seurakunnassa. Hänen haastattelunsa julkaistiin Kokkola-lehden seurakuntasivuilla 12.4.2023.