Seurakuntayhtymän hallinto

Kokkolan seurakuntayhtymään kuuluu kuusi seurakuntaa:

• Kokkolan suomalainen seurakunta
  • Karleby svenska församling (Kokkolan ruotsalainen seurakunta)
  • Kaustisen ja Ullavan seurakunta
  • Kälviän seurakunta
  • Lohtajan seurakunta
  • Halsuan seurakunta

Seurakuntayhtymä hoitaa seurakuntien talouden sekä kiinteistö- ja hautaustoimet. Seurakuntayhtymän seurakunnilla on yhteinen ylin hallinto, yhteinen kirkkovaltuusto, joka käyttää ylintä päätösvaltaa yhtymässä. Yhteisen kirkkovaltuuston jäsenet valitaan seurakuntavaaleilla neljän vuoden välein.

Yhteisen kirkkovaltuuston apuna toimii sen nimeämä yhteinen kirkkoneuvosto, joka valmistelee asioita kirkkovaltuustolle.

Hiippakunnat ja rovastikunnat

Seurakunnat muodostavat hiippakuntia, joita on Suomessa yhdeksän. Jokaista hiippakuntaa johtaa piispa tuomiokapitulin kanssa. Hiippakuntavaltuusto tukee ja edistää kirkon tehtävän toteutumista hiippakunnassa.

Kokkolan seurakuntayhtymän suomenkieliset seurakunnat (Kokkolan suomalainen seurakunta, Kaustisen ja Ullavan seurakunta, Kälviän seurakunta, Lohtajan seurakunta ja Halsuan seurakunta) kuuluvat Oulun hiippakuntaan. Kokkolan ruotsalainen seurakunta kuuluu Porvoon hiippakuntaan.

Oulun hiippakuntaan kuuluu 62 seurakuntaa, jotka muodostavat kahdeksan rovastikuntaa. Rovastikunta on Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa hiippakunnan hallinnollinen osa.

Kokkolan seurakuntayhtymän suomenkieliset seurakunnat (Kokkolan suomalainen seurakunta, Kaustisen ja Ullavan seurakunta, Kälviän seurakunta, Lohtajan seurakunta ja Halsuan seurakunta) kuuluvat Kokkolan rovastikuntaan. Kokkolan ruotsalainen seurakunta kuuluu Pedersören rovastikuntaan.

Kirkolliskokous

Kirkon ylin päättävä elin on kaksi kertaa vuodessa kokoontuva kirkolliskokous, johon kuuluu 109 edustajaa. Keskushallintoon kuuluu lisäksi kirkkohallitus, piispainkokous ja kirkon työmarkkinalaitos.