Teologisuvun vesa möyrii myös mullassa

Miksi hakeuduit kirkon töihin?
- Tulen äitini puolelta isosta teologisuvusta. Meitä on 20 henkilöä kolmessa sukupolvessa, jotka ovat opiskelleet teologiaa, joten opiskelusuunnan valinta oli "itsestäänselvyys".
- Olen toki työskennellyt elämäni aikana täysin eri ammateissa kuin papin, ja ajattelenkin, että oma ikääntyminen ja muissa ammateissa saadut näkökulmat ihmiseen, ovat kirkon työssä eduksi.
- Kirkon leivässä ihmisen elämä näyttäytyy kokonaisena, ja siinä haluan olla mukana.

Millainen on tyypillinen työpäiväsi?
- Työpäivät ovat hyvinkin erilaisia. Ne pitävät sisällään muun muassa ihmisten tapaamisia, tapahtumien kirjaamista, jumalanpalvelusten suunnittelua ja kokouksia.

Mikä työssäsi on haastavinta?
- Kirkolla on pitkä ja komeakin traditio. Sen päivittäminen ei aina ole ihan yksinkertaista. Yhteiskunta ja maailma ympärillämme muuttuvat, ja kirkonkin on muututtava siinä samassa. Näiden kahden – vahvan tradition ja muutoksen yhdistäminen on myös kirkon työssä toisinaan haastavaa mutta välttämätöntä.

Mikä on palkitsevinta?
- Hyvin arkiset asiat ovat työn kohokohtia. Esimerkiksi tavalliset seurakuntalaisten kohtaamiset, pikkulasten käden heilautukset, hyvä työtiimi ja tietenkin ihmisten suuret juhlahetket, joissa saan olla työn puolesta mukana.

Mitä puuhailet vapaa-aikana?
- Viiniköynnösten kasvattaminen ja muutoinkin pihalla möyriminen ovat minulle lomaa. Persikkapuu on tuottanut hyvin hedelmiä kylmästä kesästä huolimatta.
- Olen mukana turvapaikanhakijoiden ystäväperhe-toiminnassa.
- Yritän aina myös opiskella jotain. Ja tietenkin marjastus näin loppukesästä, johon lähden vaimoni pakottamana.

Mikä raamatunkohta puhuttelee sinua tällä hetkellä?
- Luukas 23:42. "Jeesus muista minua kun tulet valtakuntaasi." Tuo ryövärin pyyntö ristillä Jeesukselle teki minuun jo lapsena vaikutuksen Kokkolan kirkossa.

Kälviän ja Lohtajan seurakuntien kirkkoherra Antti Lapinoja.

Antti Lapinoja toimi haastattelun aikaan Kälviän ja Lohtajan seurakunnan vt. kirkkoherrana. Hänen haastattelunsa julkaistiin Kokkola-lehden seurakuntasivuilla 28.8.2019.
Nykyään Antti Lapinoja on Lohtajan seurakunnan kirkkoherra.