Näin äänestät seurakuntavaaleissa

• Selvitä, mihin seurakuntaan kuulut! Voit tarkistaa tiedot kirkkoherranvirastosta tai tällä lomakkeella.
  • Valitse ehdokkaasi. Hyödynnä vaalikonetta.
  • Seurakuntavaalit ovat tuplavaalit eli sinulla on kaksi ääntä. Valkoisella äänestyslipulla äänestät ehdokasta yhteiseen kirkkovaltuustoon ja oranssilla lipulla seurakuntaneuvostoon. Voit äänestää vain oman seurakuntasi ehdokkaita.
  • Äänestä ennakkoon 8.-12.11. missä tahansa evankelisluterilaisten seurakuntien ennakkoäänestyspaikoista.
  • Varsinaisena vaalipäivänä sunnuntaina 20.11. voit äänestää oman seurakuntasi äänestyspaikassa klo 11–20.
  • Ota mukaan henkilöllisyystodistus.
  • Täältä löydät Kokkolan seurakuntayhtymään kuuluvien seurakuntien kaikki ehdokkaat ja äänestysnumerot.

Vaalipäivän äänestyspaikat

Voit äänestää vain oman seurakuntasi äänestyspaikassa.

Kokkolan suomalainen seurakunta

• su 20.11. klo 11-20 Kokkolan kirkko, Läntinen Kirkkokatu 12

Kaustisen ja Ullavan seurakunta

• su 20.11. klo 11-20 Kaustisen seurakuntakeskus, Siltatie 3

Kälviän seurakunta

• su 20.11. klo 11-20 Kälviän seurakuntakoti, Kälviäntie 22

Lohtajan seurakunta

• su 20.11. klo 11-20 Lohtajan kirkko, Lohtajan Kirkkotie 2 B

Karleby svenska församling

• sö 20.11 kl. 11-20 Anna-salen, Kyrkbackens församlingshem, Kronobyvägen 3

Kuka voi äänestää?

• Seurakuntavaaleissa jo 16-vuotiaalla on äänioikeus.
  • Rippikoulua tai konfirmaatiota ei edellytetä äänestämiseen, kirkon jäsenyys riittää.

Etkö ole jäsen? Liity kirkkoon!

Kotiäänestys seurakuntavaaleissa

Äänioikeutettu, jonka kyky liikkua tai toimia on siinä määrin rajoittunut, ettei hän pääse äänestys- tai ennakkoäänestyspaikkaan ilman kohtuuttomia vaikeuksia, saa äänestää ennakolta kotonaan.

Hänen tai valitsemansa henkilön on ilmoitettava kotiäänestyspyyntö vaalilautakunnalle kirjallisesti tai puhelimitse viimeistään 4.11.2022 ennen kello 16.00.

Täytä tästä kotiäänestykseen ilmoittautumislomake. Lomakkeita saa myös kirkkoherranvirastosta.

Kotiäänestyksen yhteydessä voi äänestää myös omaishoidon tuesta annetussa laissa (937/2005) tarkoitettu omaishoitaja.

Seurakuntavaalimainos, jossa teksti Synnitön, syntinen, ihminen. Äänestä sellaisena kuin olet.