Seurakuntavaalit 2022

Seurakuntavaaleissa äänestetään kirkon ja sen seurakuntien tulevaisuudesta. Seurakuntavaalit ovat ennen kaikkea paikalliset vaalit, joissa seurakuntalaisten joukosta valitaan henkilöt suunnittelemaan toimintaa seuraavalle nelivuotiskaudelle 2023-2026. Luottamushenkilöt päättävät muun muassa siitä, keitä valitaan seurakunnan työntekijöiksi, minkälaisia kerhoja pidetään ja keitä autetaan – missä ja miten.

Kokkolan seurakuntayhtymässä toimitetaan kahdet vaalit. Vaaleilla valitaan jäsenet yhteiseen kirkkovaltuustoon, joka johtaa seurakuntayhtymää sekä seurakuntaneuvostoihin, jotka johtavat seurakuntien toimintaa.

Molempia vaaleja varten on omat ehdokaslistat. Sama ehdokas voi olla ehdolla molemmissa vaaleissa tai vain toisessa.

Seurakuntavaaleilla valitut luottamushenkilöt valitsevat puolestaan maallikkoedustajat kirkolliskokoukseen, joka on Suomen evankelis-luterilaisen kirkon ylin päättävä elin.

Lisätietoja valtakunnallisilta vaalisivuilta.

Kuulutukset

Seurakuntavaalit järjestetään 20.11.2022

Tärkeät päivämäärät

• ennakkoäänestys ti-la 8.–12.11.
  • vaalipäivä su 20.11.

Vaalikoneesta apua ehdokkaan etsimiseen

Haluaisitko äänestää seurakuntavaaleissa, mutta et tunne ehdokkaita? Tai et tiedä ketä äänestäisit.
Vaalikoneen avulla voit testata, miten omat näkemyksesi sopivat yhteen vaalikoneeseen vastanneiden ehdokkaiden kanssa.
Kaikki ehdokkaat eivät välttämättä ole mukana vaalikoneessa.

Vaalikone

Vaalikonemainos, jossa teksti tietokone, aikakone, vaalikone.

Seurakuntavaalilehti

Seurakuntavaalilehti on kolahtanut postilaatikkoosi viikolla 44.
Lehdestä näet Kokkolan seurakuntayhtymän seurakuntien ehdokkaat äänestynumeroineen, äänestyspaikat sekä paljon muuta hyödyllistä tietoa seurakuntavaaleista, Kokkolan seurakuntayhtymästä ja sen seurakunnista.

Seurakuntavaalilehden voit lukea myös tästä. Pdf-tiedosto ei täytä saavutettavuuskriteerejä.

Seurakuntavaalilehden etusivu.