Yhteisen kirkkovaltuuston päätöksiä 8.6.2021

SÄHKÖISTEN KOKOUSTEN MAHDOLLISTAMINEN

Yhteinen kirkkovaltuusto vahvisti 15.3.2021 voimaan tulleen kirkkolain muutoksen mukaan työjärjestyksensä muuttamisen niin, että jatkossa sähköiset kokoukset sekä sähköisen kokouskutsu ovat mahdollisia. Vahvistettu työjärjestys otetaan käyttöön välittömästi. Kirkkohallituksen väliaikaisilla määräyksillä seurakuntahallinnon kokouksia on pandemia-aikana voitu poikkeuksellisesti järjestää sähköisesti, nyt muutos mahdollistaa sähköiset kokoukset pysyvästi.

Jatkossa siis myös yhteisen kirkkoneuvoston ja yhtymän johtokuntien kokoukset voidaan järjestää sähköisenä. Yhteisen kirkkovaltuuston hyväksymä yhteisen kirkkoneuvoston sähköisiä kokouksia koskeva ohjesäännön muutos alistetaan Oulun hiippakunnan tuomiokapitulin vahvistettavaksi.

YHTYMÄN TILINPÄÄTÖS 2020 JA VEROPROSENTTI 2022

Yhteinen kirkkovaltuusto vahvisti Kokkolan seurakuntayhtymän tilinpäätöksen vuodelta 2020 sekä tilikauden ylijäämän (1 081 083,29 e) kirjaamisen yli- ja alijäämätilille taseen omaan pääomaan. Kirkkovaltuusto päätti myös vastuuvapauden myöntämisestä.

Yhteinen kirkkovaltuusto vahvisti yhteisen kirkkoneuvoston esityksen mukaisesti vuoden 2022 kirkollisveroprosentiksi 1,7 prosenttia.

KANTA-KOKKOLAN JA LOHTAJAN ALUEEN METSÄSUUNNITELMAT

Yhteinen kirkkovaltuusto hyväksyi Kokkolan seurakuntayhtymän uudet metsäsuunnitelmat vuosille 2020–2029 yhteisen kirkkoneuvoston esityksen mukaisesti.

Uudessa metsäsuunnitelmassa Kanta-Kokkolassa ja Lohtajalla sijaitsevat, yhteensä noin 2 500 hehtaarin metsäalueet, muodostavat noin 60 prosenttia seurakuntayhtymän metsävarannoista. Alueet ovat suurelta osin kasvavaa metsää, ja suunnitelma-ajan hakkuut painottuvat harvennuksiin. Suunnitelmakauden 2020–2029 avohakkuut käsittävät noin 120 hehtaaria.

KIINTEISTÖSTRATEGIA VUOSILLE 2021–2026

Yhteinen kirkkovaltuusto vahvisti Kokkolan seurakuntayhtymän kiinteistöstrategian vuosille 2021–2026.

Kiinteistöstrategian tavoitteena on, että kiinteistöihin liittyvässä päätöksenteossa huomioidaan aiempaa paremmin yhtymän toimintaympäristön muutokset, yhteiskunnalliset muutokset sekä kirkkohallituksen strategiset linjaukset.

Kiinteistöstrategian visio tähtää tarkoituksenmukaiseen ja oikein mitoitettuun toimitilaverkostoon, jota ylläpidetään seurakuntayhtymän taloudellisen kantokyvyn puitteissa mahdollisimman terveellisenä, turvallisena ja esteettömänä.

Kiinteistöstrategia korvaa vuonna 2015 laaditun Kiinteistöomistuksen ja käytön toimintasuunnitelman. Kiinteistöstrategian toteutumista seurataan kiinteistö- ja hautaustoimen johtokunnassa vuosittain, ja sitä päivitetään valtuustokausittain uuden valtuustokauden ensimmäisen toimintavuoden alussa.

KOIVUHAAN SEURAKUNTAKODIN KIINTEISTÖKAUPPA

Yhteinen kirkkovaltuusto hyväksyi äänestyksen jälkeen Koivuhaan seurakuntakodin kiinteistökaupan sekä siitä laaditun kauppakirjan. Päätös alistetaan kirkkohallituksen vahvistettavaksi.

Huutokaupat.com -palvelussa myynnissä olleen seurakuntakodin huutokauppa päättyi 18.5.2021 klo 12. Määräaikaan mennessä 13 eri tarjoajaa jätti kohteesta yhteensä 139 tarjousta. Korkein tarjous oli 112 725 euroa. Neuvottelujen jälkeen kauppahinnaksi muodostui 150 000 euroa.

2021-06-09 12:02:00.0