Kokkolan seurakuntayhtymän yhteisen kirkkovaltuuston päätöksiä 12.1.2021

Jukka Paananen jatkaa Kokkolan seurakuntayhtymän yhteisen kirkkovaltuuston puheenjohtajana

Jukka Paananen ja Hans Snellman.

Kokkolan seurakuntayhtymän yhteisen kirkkovaltuuston puheenjohtajana jatkaa Jukka Paananen (vas.) ja varapuheenjohtajana Hans Snellman. Kuva: Lisen Forsgård

Kokkolan seurakuntayhtymän yhteisen kirkkovaltuuston puheenjohtajaksi äänestettiin valtuuston nelivuotisen toimintakauden jälkimmäiselle puoliskolle (2021-2022) istuva puheenjohtaja Jukka Paananen. Hän sai äänestyksessä yhteensä 27 ääntä. Vastaehdokkaana ollut Kristiina Teerikangas sai 20 ääntä.
Kokkolan seurakuntayhtymän yhteisen kirkkovaltuuston varapuheenjohtajaksi valittiin toimintakaudelle 2021-2022 Hans Snellman.
Kokkolan seurakuntayhtymän yhteinen kirkkovaltuusto istui vuoden ensimmäisen kokouksensa tiistai-iltana 12. tammikuuta.

Kirkkojärjestyksen 8 luvun mukaan yhteisen kirkkovaltuuston tulee valita keskuudestaan puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja toimikautensa ensimmäisen ja kolmannen vuoden ensimmäisessä kokouksessa. Näiden toimikausi kestää, kunnes uusi puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja on valittu.

Yhteisen kirkkoneuvoston puheenjohtajaksi toimikaudelle 2021-2022 Oulun hiippakunnan tuomiokapituli on määrännyt Kokkolan ruotsalaisen seurakunnan kirkkoherran Per Stenbergin. Yhteisen kirkkoneuvoston varapuheenjohtajaksi valittiin Hannu Kuusniemi ja hänen henkilökohtaiseksi varajäsenekseen Eeva Puutio.
Yhteisen kirkkoneuvoston ohjesäännön 1§ mukaan yhteiseen kirkkoneuvostoon kuuluu tuomikapitulin määräämän puheenjohtajan, ja yhteisen kirkkovaltuuston valitseman varapuheenjohtajan lisäksi 12 jäsentä.

Yhteisen kirkkoneuvoston jäseniksi vuosiksi 2021-2022 valittiin Kokkolan suomalaisesta seurakunnasta (suluissa henkilökohtainen varajäsen) Mauri Autio (Eero Klemola), Riitta Hänninen (Juha Teerikangas), Marjaana Leivo (Petri Taskila), Paula Pensaari (Mika Sarkkinen) ja Antti Rytioja (Sirpa Läspä).
Kokkolan ruotsalaista seurakuntaa yhteisessä kirkkoneuvostossa edustavat Torbjörn Sandell (Niklas Kankkonen) ja Catarina Silvander (Nina Östman-Tylli).
Kaustisen ja Ullavan seurakunnasta yhteiseen kirkkoneuvostoon valittiin Oili Salo (Raimo Myllymäki), Kälviän seurakunnasta Leena Hankaniemi (Eeva Peltokorpi) ja Harri Jylhä (Ville Honkala), Lohtajan seurakunnasta Pentti Hyyppä (Vuokko Orjala) ja Halsuan seurakunnasta Paavo Hietalahti (Seija Karhukorpi).

Yhteisen kirkkovaltuuston vuoden ensimmäisen kokouksen asialistalla oli vain henkilövalintoja. Valinnoista oli sovittu etukäteen yhtymän kuuden seurakunnan valtuustoryhmien kesken. Puheenjohtajuuksia ja jäsenyyksiä jaetaan tasaisesti niin, että valinnat toteuttavat vaalin tulosta.

2021-01-13 08:49:00.0