Kokkolan seurakuntayhtymän korona-avustus

Avustuksen käyttötarkoituksena on tukea seurakuntien diakoniatyötä kompensoimalla koronapandemiasta aiheutuvia verotulojen menetyksiä ja ylläpitää näin seurakuntien kykyä osallistua ihmisten auttamiseen yhteiskunnan toipuessa kriisistä.

Korona-projekti.jpg

Korona- projekti on avustus Suomen evankelis-luterilaisen kirkon seurakuntien diakoniatoiminnan tukemiseen, jonka Kirkon keskusrahasto on myöntänyt opetus- ja kulttuuriministeriöltä saamastaan valtionavustuksesta (dnro OKM/45/720/2020) valtionavustuslain (688/2001) 7 §:n 3 momentin nojalla.

Diakoniatyössä työmäärä on kasvanut poikkeusolojen aikana ja niiden jälkeen. Seurakunnissa on pyritty tavoittamaan ja auttamaan haavoittuvassa asemassa olevia ihmisiä ja kehittämään ratkaisuja, joilla apua voidaan välittää. Yhteistyö eri toimijoiden kanssa on lisääntynyt merkittävästi erityisesti ruoka-avun toimittamisessa ja yhteydenotossa lapsiperheisiin ja yli 80-vuotiaisiin. Paineet taloudelliselle avustamiselle tulevat osin viiveellä. Seurakuntien diakoniatyössä ennakoidaan muun muassa lapsiperheköyhyyden, päihdeongelmien, lähisuhdeväkivallan ja mielenterveysongelmien kasvua.

Kokkolan seurakuntayhtymälle myönnetty rahasumma 42 590€ jaetaan yhtymän seurakuntien kesken asukasmäärän suhteen. Yhtymän seurakuntia ovat Halsuan, Kaustisen ja Ullavan, Kälviän, Kokkolan suomalainen ja Lohtajan seurakunta sekä Karleby svenska församling. Projektiin on palkattu työntekijäksi diakonissa Riikka Peltola marras- joulukuun ajaksi. Avustussumma käytetään diakonian kautta jaettaviin avustuksiin sekä Korona-ajan mukanaan tuomiin kuluihin.

Diakonia-avustuksilla pyritään ehkäisemään mielenterveysongelmia ja syrjäytymistä. Apu halutaan ohjata niille, jotka elävät pitkään jatkuneessa vähävaraisuudessa. Tällaiseen johtaneita syitä voivat olla mm. työttömyys, sairaudet, mielenterveyden haasteet, pieni eläke, pitkittynyt työkyvyttömyys, Koronan mukanaan tuomat haasteet, yksinhuoltajaperheet, isot perheet, ylivelkaantuminen.

Eri seurakunnissa painottuvat erilaiset haasteet ja jokaisessa seurakunnassa mietitään, mikä avustamisen tarve juuri siellä on. Avustuksia on mahdollista hakea oman seurakunnan diakoniatyön kautta. Myös projektityöntekijään voi olla yhteydessä. Seurakuntien nettisivuilla on linkki kaavakkeeseen, jolla voi jättää yhteystiedot, taustatiedot ja tiedot avuntarpeesta. Avustuskaavakkeita on saatavilla myös seurakunnista, voit nouto- ja jättöpaikkaa tiedustella omasta seurakunnastasi.

Mon Nov 16 11:08:00 EET 2020