Some voi tehdä tietomurrosta mainekriisin

Digi- ja väestötietoviraston organisoimassa TAISTO20-harjoituksessa keskityttiin tänä vuonna aiempaa enemmän häiriötilanneviestintään

Kokkolan seurakuntayhtymä osallistui lokakuun viimeisenä torstaina valtakunnalliseen TAISTO20-harjoitukseen. Digi- ja väestötietoviraston järjestämässä harjoituksessa keskityttiin tänä vuonna aiempaa enemmän sosiaalisen median asettamiin haasteisiin ja mainekriisiin hallitsemiseen tietovuodon yhteydessä. Harjoitusta väritti myös viikkoa aiemmin uutisoitu Psykoterapiakeskus Vastaamon tietomurto.

TAISTO20-harjoituksen tavoitteena oli tunnistaa eri viranomaisten tehtävät erilaisissa tilanteissa, kehittää tietoturvallisuuden hallintaa, johtamista ja viestintää häiriötilanteissa sekä kehittää henkilötietojen tietoturvaloukkauksissa tarvittavia prosesseja. Taistossa harjoiteltiin muun muassa kykyä arvioida syntynyttä riskiä, tehdä tarvittavat ilmoitukset viranomaisille, sidosryhmille ja rekisteröidyille. Lisäksi mietittiin sitä, miten ohjeistaa henkilökuntaa toiminnan jatkuvuuteen, varautumiseen ja häiriötilanneviestintään liittyvissä toimintaprosesseissa.

Tiimiläiset taistelivat Jussintuvassa

Harjoituksen komentokeskuksena toimi Kokkolan seurakuntayhtymän kokoustila, Jussintupa, jossa Keski-Pohjanmaan IT-alueen asiantuntija Matias Svartsjö, yhteisen kirkkoneuvoston puheenjohtaja Per Stenberg, Kokkolan suomalaisen seurakunnan kirkkoherra Jouni Sirviö, hallintojohtaja Helinä Marjamaa, Kokkolan aluekeskusrekisterin rekisteripäällikkö ja tietosuojayhteyshenkilö Heli Vepsäläinen, henkilöstöpäällikkö Kristina Holm, hallintosihteeri Susanna Herlevi sekä tiedottaja ja tietosuojavastaava Mari Hautamäki ”taistelivat”.

Jokaiselle harjoitukseen osallistujalle oli suunniteltu oma rooli ja tehtävä todellisen tietoturvaloukkauksen varalle. Harjoituspäivä alkoi sähköpostiviestillä, jossa kerrottiin organisaation ylläpitämiä henkilötietoja vuotaneen verkkoon. Tiimiläisten tuli pohtia, mitä järjestelmää tietovuoto voisi oikeasti koskea, ja miten organisaatio toimisi aidossa tilanteessa.

Aimo annos tärkeää tietoa

Harjoituksen toden tuntua lisäsi viranomaisilmoitusten, kuten rikosilmoituksen ja tietosuojavaltuutetulle tehtävän tietovuotoilmoituksen kirjaaminen, sekä päällekkäisten virtuaaliuhkien hallitseminen. Harjoituspäivän edetessä ja kuvitellun tietovuodon laajentuessa sosiaalisen median keskustelupalstoille, tiimiläiset joutuivat miettimään, miten reagoida ja organisoida someviestintä kriisitilanteessa.

”Harjoituksesta saimme aimo annoksen tärkeää tietoa, joka on hyödynnettävissä ja tehokasta näin todentuntuisen harjoituksen avulla”, hallintojohtaja Helinä Marjamaa sanoi.

Myös Kokkolan aluekeskusrekisterin rekisteripäällikkö ja tietosuojayhteyshenkilö Heli Vepsäläinen piti harjoitusta hyvänä.

”On tärkeää ylläpitää osaamista tietosuoja-asioissa ja harjoitella sitä yhdessä ohjatusti. Tietosuoja- ja tietoturva-asioiden asiantuntijuutta pitää jakaa useammalle henkilölle. Myös organisaation sisäiseen valvontaan on kiinnitettävä huomiota”, hän sanoi.

Julkishallinnolle jo kolmantena peräkkäisenä vuonna järjestetty tietosuoja- ja tietoturvaloukkausten hallintaan tähtäävä harjoitus oli yhtymälle toinen.
Digi- ja väestötietovirasto järjestää TAISTO-harjoituksen yhteistyössä Kyberturvallisuuskeskuksen, Turvallisuuskomitean, Keskusrikospoliisin ja tietosuojavaltuutetun toimiston kanssa.

Ihmisiä kokouspöydän äärellä Jussintuvassa, Kokkolan seurakuntakeskuksen kokoustilassa.

Kokkolan seurakuntayhtymä osallistui Digi- ja väestötietoviraston organisoimaan koko päivän TAISTO20-harjoitukseen torstaina 29.10. Harjoituksen komentokeskuksena toimi Kokkolan seurakuntayhtymän kokoustila Jussintupa, jossa Keski-Pohjanmaan IT-alueen asiantuntija Matias Svartsjö (vas.), yhteisen kirkkoneuvoston puheenjohtajan Per Stenberg, Kokkolan suomalaisen seurakunnan kirkkoherra Jouni Sirviö, hallintojohtaja Helinä Marjamaa, Kokkolan aluekeskusrekisterin rekisteripäällikkö ja tietosuojayhteyshenkilö Heli Vepsäläinen, henkilöstöpäällikkö Kristina Holm, hallintosihteeri Susanna Herlevi sekä kuvan ottanut tiedottaja ja tietosuojavastaava Mari Hautamäki ”taistelivat”. Kuva: Mari Hautamäki

Wed Nov 04 15:42:00 EET 2020