Johdatus toi diakoniatyöhön

Miksi hakeuduit kirkon töihin?
-Halusin ammatin, jossa voin auttaa ja palvella ihmisiä. Diakonissakoulutus antaa pätevyyden sekä sairaanhoitajan että kirkon diakoniatyöhön. Laaja-alaisuus houkutteli, ja seurakunnan toiminnassa mukana olevana koulutus tuntui luontevalta valinnalta. Kutsumustietoisuus syveni koulutuksen loppuvaiheessa. Tosin opiskeluvaiheessa molemmat vaihtoehdot houkuttelivat yhtä paljon.
Luotin johdatukseen.

Millainen on tyypillinen työpäiväsi?
-Ei kahta samanlaista päivää...ehkä siinä se mielekkyys. Viime aikaisia työtehtäviä on ollut leiripäivä omaishoitajille ja läheisille, hartauksia, maahanmuuttajatyön hiippakunnan seminaarin vastuutehtävät, työnohjaus, kehityskeskustelut, diakonia- ja lähetyspiiri, syntymäpäiväkäynti sekä kokouksia ja palavereita; muun muassa työntekijäkokous ja diakoniatyön johtokunnan kokous.

Mikä työssäsi on haastavinta?
-Ajan käyttö ja sen riittäminen tärkeimpiin asioihin sekä perustehtävä: huolehtia, että kristillisestä rakkaudesta lähtevä auttaminen ja palvelu saisi toteutua Kokkolan suomalaisen seurakunnan alueella parhaalla mahdollisella tavalla.

Mikä on palkitsevinta?
-Tunne siitä, että on kohdannut toisen ihmisen merkityksellisellä tavalla.

Milloin kävit viimeksi jumalanpalveluksessa?
-Viime sunnuntaina Kälviän kirkossa ja torstaina Vasikkasaaressa viikkomessussa omaishoitajien ja läheisten kanssa.

Mitä puuhailet vapaa-aikana?
-Perheen kanssa kodin askareita ja puutarhatöitä sekä tuen lasten harrastuksia urheilun ja musiikin parissa. Itse muun muassa lenkkeilen labradorinnoutajan kanssa.

Kokkolan suomalaisen seurakunnan johtava diakoniatyöntekijä Camilla Honkala.

Camilla Honkala toimii Kokkolan suomalaisen seurakunnan johtavana diakonina. Hänen haastattelunsa julkaistiin Kokkola-lehden seurakuntasivuilla 25.5.2011.