Eero Klemolan avauspuhe yhteisen kirkkovaltuuston järjestäytymiskokouksessa

Kiitos luottamuksesta.
Vanhuus tuo monenlaisia ikälisiä. Tärkeintä ei ole, miten vanha olet, vaan miten olet vanha.

Avaan tämä kokouksen muutamilla ajatuksilla, jotka hallitsevat tämän päivän uutisia. Ne kolme asiaa, jotka puhuttelevat meitä ovat korona, sota ja sähkö. Nämä asiat koskettavat jollain tapaa meitä kaikkia ja vaativat empatiaa.

Yritin löytää näille kolmelle lohdutusta. Mieleeni tuli, kun katsoo kotien ikkunoita, että hyvin monesta ikkunasta löytyy valosarja, jossa palaa usko, toivo ja rakkaus.
- Usko on, että korona loppuu.
- Toivo on, että saadaan sota loppumaan ja tulee rauha.
- Rakkaus on niistä suurin ja valonlähde. Jos valot sammuvat, niin rakkaus voittaa. Vaimo ihmetteli, onko olemassa rakkauden valoa. Sanoin, että laita valot pois niin näet.

Kaksi muistolausetta:
- Piispa Huovinen kirjoitti: Enemmän nöyryyttä, vähemmän ylpeyttä.
Kokkolalaisen lääkärin Einar Cederbergin sanonta: Ihmisen suuruus ilmenee tavassa kohdella lähimmäisiään.

Näillä sanoilla kokous on avattu.

Kokkolan seurakuntayhtymän yhteisen kirkkovaltuuston vanhin, ikäpuheenjohtaja Eero Klemola.