Kokkolan seurakuntayhtymän yhteisen kirkkoneuvoston päätöksiä 24.2.2022

Puheenjohtajan nuija kalenterin päällä.

KOKKOLAN KIRKON PÄIVITETYT HANKESUUNNITELMAT JA STRIIMAUSLAITTEET

Yhteinen kirkkoneuvosto esittää yhteisen kirkkovaltuuston hyväksyttäväksi Kokkolan kirkon päivitettyjä hankesuunnitelmia sekä seurakuntaneuvostojen ja Museoviraston lausuntoja.

Merkittävimpinä lisäyksinä hankesuunnitelmiin ovat Kokkolan kirkon rakennusvaippaan kohdistuvat korjaustyöt sekä sisä- ja ulkopuolisten viemäreiden aiempaa laajempi kunnostustarve.

Kirkon lämmönjakoverkosto säilytetään ennallaan, mutta rakennuksen lämmönvaihdinpaketti ja kiinteistöautomatiikka uusitaan kokonaan. Koneellisen ilmanvaihdon rakentamisen ohella mietitään kirkon nykyisen koneellisen poistoilmanvaihdon tehostamista korvausilmareittejä uudistamalla.

Hankesuunnitelmissa kartoitetaan myös kirkon wc-tilojen määrä, toimivuus ja käyttötapa sekä tilojen esteettömyys. Lisäksi tutkitaan mahdollisuuksia muuttaa kirkkotiloja lapsiystävällisemmiksi. Myös kirkkosalin etuosaan on toivottu lisää muunneltavuutta.

Kokkolan seurakuntayhtymän kahdeksaan kirkkoon on suunniteltu kiinteiden striimauslaitteiden asentamista. Koska kyseessä kirkkolain tarkoittama kirkkotilan olennainen muutos, yhteinen kirkkoneuvosto esittää, että yhteinen kirkkovaltuusto alistaa striimauslaitteiden asentamisen kirkkohallituksen lausuttavaksi.

Kokkolan kirkko on toiminut striimauslaitehankinnassa pilottikohteena, jossa asennukset on tehty täysin käyttövalmiiksi ja järjestelmä viimeistelty toimivaksi. Muissa kirkoissa asennustyöt alkavat keväällä, ja ovat kaikkien kirkkojen osalta valmiina syksyyn mennessä.

Museovirasto puoltaa Kokkolan kirkon korjaus- ja muutostöitä hankesuunnitelman mukaisesti.

KOIVUHAAN SEURAKUNTAKODIN MYYNTIPROSESSI

Koivuhaan seurakuntakodin toinen huutokauppakierros Huutokaupat.com -sivustolla päättyi 21.2.2022 kello 12. Yhteinen kirkkoneuvosto kävi kokouksessaan läpi päivämäärään mennessä tulleet tarjoukset ja päätti hallintojohtajan esityksen mukaan ehdottaa yhteiselle kirkkovaltuustolle, että se hyväksyisi myynnin korkeimman tarjouksen jättäneelle. Yhteinen kirkkovaltuusto päättää asiasta 24. maaliskuuta olevassa kokouksessaan, jonka jälkeen myyntipäätös alistetaan kirkkohallituksen vahvistettavaksi.

Koivuhaan seurakuntakodin aiempi Huutokaupat.com:ssa tehty kiinteistökauppa peruuntui ostajan rahoituksen kariutuessa.

TUULIPUISTOJEN MAA-ALUEIDEN KÄYTTÖ- JA VUOKRASOPIMUKSET

Yhteinen kirkkoneuvosto esittää yhteiselle kirkkovaltuustolle, että se hyväksyy kolmen eri tuulivoimahankkeeseen liittyvät sopimukset ja alistaa päätökset Oulun tuomiokapitulin vahvistettavaksi.

Sopimukset liittyvät Kokkolan kaupungin alueella sijaitseviin Akkalankankaan ja Pihtinevan tuulipuistoihin sekä Kannuksen kaupungin alueella sijaitsevaan Kaukasennevan.

SEURAKUNTAPASTORIN VIRAN PERUSTAMINEN JA KAPPALAISEN VIRAN LAKKAUTTAMINEN KÄLVIÄN SEURAKUNNASSA

Yhteinen kirkkoneuvosto esittää, että yhteinen kirkkovaltuusto perustaa Kälviän seurakuntaan seurakuntapastorin viran 1.11.2022 alkaen ja lakkauttaa Kälviän seurakunnan kappalaisen viran 31.10.2022.

Kälviän seurakuntaneuvosto ehdottaa kappalaisen viran lakkauttamista ja seurakuntapastorin viran perustamista taloudellisen tilanteen vuoksi. Seurakuntaneuvoston mukaan seurakuntapastorin rekrytointi pieneen maalaisseurakuntaan voi olla kappalaista helpompaa.

Thu Feb 24 18:59:46 EET 2022