Yhteisen kirkkoneuvoston päätöksiä 18.11.2020

Puheenjohtajan nuija kalenterin päällä.

Kokkolan seurakuntayhtymän talousarviossa lähes miljoonan euron investoinnit vuodelle 2022

Kokkolan seurakuntayhtymän yhteinen kirkkoneuvosto ehdottaa vuoden 2022 talousarviota yhteisen kirkkovaltuuston vahvistettavaksi.

Talousarviossa investointisuunnitelma vuodelle 2022 on yhteensä 910 000 euroa, josta Kaarlelan kirkon julkisivukorjauksiin on varattu 325 000 euroa ja ensi vuonna aloitettavaan Kokkolan kirkon peruskorjaukseen 335 000 euroa. Talousarviossa on varauduttu myös seurakuntavaalivuoteen.

Talousarvio ennakoi seurakuntayhtymän talouden jatkuvan tasapainoisena. Ensi vuoden toimintatuotot ovat 2,1 miljoonaa euroa ja toimintakulut 11,3 miljoonaa euroa, jolloin toimintakate jää - 9,2 miljoonaan euroon.
Ensi vuonna kirkollisverotuloja arvioidaan kertyvän 10,3 miljoonaa euroa ja valtionrahoitusta noin miljoona euroa, jolloin vuosikate olisi lähes miljoona euroa, 975 890 euroa. Poistojen jälkeen tilikauden alijäämä on 54 870 euroa.

Kokkolan seurakuntayhtymän talousarvio vuodelle 2022 pohjautuu yhteisen kirkkovaltuuston kesäkuussa päättämälle 1,70 kirkollisveroprosentille.
Yhteinen kirkkovaltuusto päättää talousarviosta 14.12.2021.

Walcker-urkujen pystytyssuunnittelusta luovuttiin

Yhteinen kirkkoneuvosto päätti keskeyttää Walcker-urkujen pystytyksen suunnittelutyön Kokkolan kirkkoon ja poistaa suunnittelua varten varatun investointimäärärahan (20 000 e) vuoden 2022 talousarvioesityksestä.

Kokkolan puukirkkoon vuonna 1881 rakennettujen Walcker-urkujen uudelleenpystytystä Kokkolan kirkon kuoriosaan oli suunniteltu kirkon peruskorjauksen yhteyteen.
Koska Kokkolan kirkko on kirkkolain edellyttämän lausuntomenettelyn piirissä, pyydettiin romanttistyylisten urkujen pystyttämiseen eri aikakautta edustavan kirkon kuoriin lausunnot Museovirastolta ja kirkon peruskorjaushankkeen arkkitehti- / pääsuunnittelijalta Hanna Lyytiseltä.
Museoviraston lausunto lisäselvitysten jälkeenkin oli kielteinen. Päätöstä perusteltiin muun muassa urkujen suurella koolla sekä kirkon ja urkujen tyylillisellä erilaisuudella. Pääsuunnittelija ei myöskään puoltanut Walcker-urkujen pystyttämistä Kokkolan kirkkoon.

Varastoituna olleet ja vuonna 2013 inventoidut sekä puhdistetut Walcker-urut päätetään pitää Kokkolan seurakuntayhtymän omistuksessa, ja niiden hyvä säilyminen pyritään takaamaan jatkossakin.

Antti Ojajärvi valittiin seurakuntayhtymään talonmieheksi

Yhteinen kirkkoneuvosto valitsi Kokkolan seurakuntayhtymässä avoinna olleeseen talonmiehen toimeen Antti Ojajärven 20.12.2021 alkaen tai sopimuksen mukaan. Varalle valittiin Aki Uunila.

Talonmiehen toimen haki määräaikaan mennessä 16 henkilöä, joista neljä kutsuttiin haastatteluun. Hakijoiden arvioinnissa kiinnitettiin huomiota koulutukseen, työkokemukseen ja työalan tuntemiseen sekä molempien kotimaisten kielten osaamiseen. Lisäksi tehtävässä edellytetään B-ajokorttia sekä oman auton käyttömahdollisuutta. Tehtävässä on puolen vuoden koeaikaa.

Fri Nov 19 08:35:00 EET 2021