Kokkolan seurakuntayhtymän yhteisen kirkkovaltuuston päätöksiä 28.10.2021

Puheenjohtajan nuija kalenterin päällä.

VUODEN 2021 INVESTOINTISUUNNITELMAN PÄIVITTÄMINEN

Yhteinen kirkkovaltuusto hyväksyi yhteisen kirkkoneuvoston esittämät muutokset Kokkolan seurakuntayhtymän vuoden 2021 investointisuunnitelmaan. Muutossuunnitelmassa muun muassa Kaarlelan kirkon julkisivu-urakan toteutus siirtyy vuodelle 2022 ja vastaavasti Kokkolan seurakuntakeskuksen rakennusvaipan kunnostukseen käytetään tänä vuonna vuosille 2022 ja 2023 jaetut määrärahat.

Yhteinen kirkkovaltuusto hyväksyi kuluvalle vuodelle lisämäärärahat krematoriohankkeeseen (90 000 e), Lohtajan hautausmaan huoltorakennuksen laajennukseen (30 000 e) sekä kiinteistötoimen pakettiauton hankintaan (20 000 e). Määräraha hyväksyttiin myös kiinteiden striimauslaitteistojen hankintaan seurakuntien kaikkiin kirkkoihin (60 000 e). Vastaavasti Lohtajan seurakuntakotihankkeen kuluvan vuoden investointimääräraha alenee vuokratilojen myötä 200 000 eurolla.

Krematoriohankkeen aikana rakennusmateriaalien hinnat ovat nousseet huomattavasti. Lisäkustannuksia ovat tuoneet myös nestekaasulaitteisto, vainajakylmiön jäähdytinlaitteisto ja kalusteet, ennen rakentamisen tehdyt purkutyöt sekä muut lisä- ja muutostyöt.

Koronapandemian aikana alkanut jumalanpalvelusten, konserttien sekä muiden kirkoissa järjestettävien tilaisuuksien striimaus on yhtymän tekemän nettikyselyn mukaan erittäin toivottu palvelu jatkossakin. Kiinteiden striimauslaitteiden hankinnalla varmistetaan laadukkaammat ja varmemmat striimaukset yhtymän kaikkiin kirkkoihin. Laiteasennukset toteutetaan osin vuonna 2021, Kokkolan kirkon osalta kirkon peruskorjauksen yhteydessä.

Lohtajan hautausmaan huoltorakennuksen saneerauksessa tehtiin työhuone suntiolle ja konesuoja rakennuksen päätyyn. Lisäksi huoltorakennuksen sosiaalitiloja laajennettiin ja taukotilan keittiö sekä rakennuksen hälytysjärjestelmä uusittiin.

Kiinteistötoimelle välttämättömän pakettiauton leasing-sopimuksen päätyttyä toukokuussa 2021, katsottiin taloudellisesti kannattavammaksi hankkia kiinteistötoimen tarpeisiin paremmin sopiva ja tilavampi, käytetty pakettiauto.

ERONPYYNNÖT LUOTTAMUSTEHTÄVISTÄ

Yhteinen kirkkovaltuusto myönsi Anne Kellosalolle eron yhteisen kirkkovaltuuston jäsenyydestä 1.9.2021 alkaen paikkakunnalta muuton vuoksi. Hänen tilalleen yhteiseen kirkkovaltuustoon siirtyy Touko Virkkala.

Yhteinen kirkkovaltuusto hyväksyi yhteisen kirkkoneuvoston ehdotuksen, ja myönsi Lohtajan seurakunnan suntiona aloittaneelle Samuli Anttilalle eron Riemuvuosi 2000 -rahaston hoitokunnan jäsenyydestä 1.9.2021 alkaen. Kirkkovaltuusto valitsi Anttilan tilalle Taisto Hernesmaan.

Yhteinen kirkkovaltuusto myönsi Hannu Mikkoselle eron yhteisestä kirkkovaltuustosta sekä kiinteistö- ja hautaustoimen johtokunnan jäsenyydestä 1.9.2021 alkaen Mikkosen tultua valituksi Halsuan seurakunnan suntioksi. Yhteinen kirkkovaltuusto valitsi Mikkosen tilalle hautaus- ja kiinteistötoimen johtokuntaan Erkki Hietalahden ja varajäseneksi Kalevi Lindforsin.
Halsuan seurakunta liittyi seurakuntayhtymään 1.1.2020, jolloin seurakunnassa käytiin niin sanotut sopuvaalit. Sopuvaalissa Halsuan seurakunnasta ei tullut valituksi yhtään varajäsentä yhteiseen kirkkovaltuustoon.

Fri Oct 29 08:48:00 EEST 2021