Kirkon mediasäätiöltä 114 000 euroa tukea ohjelmantekijöille

Kirkon mediasäätiön logo.Kirkon mediasäätiö tukee uskontoa ja elämänkatsomusta käsittelevien ohjelmien tekemistä ja esittämistä valtakunnallisissa medioissa. Säätiö jakaa hakemusten perusteella tukea kaksi kertaa vuodessa. Kevään 2021 tuenjaossa sadasta hakemuksesta jaettiin 18 ohjelmahankkeelle yhteensä 114 000 euroa.

Tv-dokumentti Paavo ja minä – Viimeisten kiusausten tarina sai suurimman tuen, 15 000 euroa. Dokumentti yhdistää Paavo Ruotsalaisen elämäntarinan ja Joonas Kokkosen säveltämän Viimeiset kiusaukset -oopperan. Dokumentin ohjaa Satu Väätäinen, käsikirjoittajana on Kuopion piispa Jari Jolkkonen.

Kaisa Rastimon dokumentti Nasrin’s voice, on kasvutarina nuoren tytön ja naisen tiestä systeemissä, jonka palasia ovat kumiveneet öisellä Välimerellä, väärennettyjä passeja tehtailevat ihmissalakuljettajat, pakkoavioliitot, Suomen viranomaiset ja säädökset sekä kotouttamisprosessi. Dokumentti sai 10 000 euron tuotantotuen, samoin kuin Pentti Kasurisen ohjaama dokumentti Claes Anderssonista

Tuensaajien joukossa on myös muun muassa käsikirjoittaja ja ohjaaja Pihla Viitala dokumentillaan Carmen. Dokumentti kertoo 11-vuotiaasta intohimoisesta, tanssimista rakastava nuoresta romanista, joka ei pidä koulunkäynnistä eikä kaikista romanikulttuuriin kuuluvista perinteistä. Dokumentille myönnettiin 5 000 euroa ennakkovalmistelutukea.

Nuorille ja lapsille suunnatuista ohjelmista tukea saivat Reetta Huhtasen ohjaama, Jalmari Finnen klassikkokirjoihin perustuva elokuva Kiljuset!Petteri Saarion ohjaama, 18-vuotiaan saamelaisnuoren Mihkun elämästä kertova Utsjoen räppäri sekä Metsämarja ja Antti Aittokosken ohjaama joulun tarinaan liittyvä animaatio Pikkuli ja Tähtipeura.

Lista tukipäätöksistä on luettavissa Kirkon mediasäätiön verkkosivuilla.

Kirkon mediasäätiö on 24 seurakunnan ja seurakuntayhtymän sekä Kirkkohallituksen vuonna 2005 perustama säätiö. Kokkolan seurakuntayhtymä on yksi Kirkon mediasäätiön perustajajäsenistä.

2021-06-18 11:03:00.0