Taidekokoelma sai alkunsa lahjoituksesta

Johan Candelin teki aloitteen Kokkolan seurakuntakeskuksen Lennart Segerstråle -kokoelmasta

Lennart Segerstrålen teos Elämän lähde.

Burman vastavalittuna piispana Johan Candelin jättää tehtävänsä Kokkolan seurakuntayhtymän kuvataidetyöryhmän jäsenenä. Kuvataidetyöryhmä vastaa muun muassa seurakuntayhtymän ainutlaatuisesta Lennart Segerstrålen taiteesta koostuvasta kokoelmasta.
- Johan Candelinin ja hänen vanhempiensa Hemming ja Margareta Kankkosen ansiosta seurakuntayhtymällä on omistuksessaan maan suurin julkinen Lennart Segerstråle -taidekokoelma, kertoo kuvataidetyöryhmän sihteeri Kristina Holm
- On ollut ilo tehdä työtä Johan Candelinin kanssa, ja hänen suuren kiinnostuksensa ja taidetietämyksensä ansiosta olemme löytäneet useampia Lennart Segerstrålen töitä, jotka olemme voineet hankkia.

Ainutlaatuinen kokoelma sai alkunsa hautajaisissa.
- Isäni Hemming Kankkonen toimitti 1970-luvun loppupuolella hautaan siunaamisen, ja tilaisuuden jälkeen omaiset ojensivat hänelle kirjekuoressa 10 000 markkaa lahjana seurakunnalle. Rahalla hankittiin suomenruotsalaisen kuvataiteilijan Lennart Segerstrålen teos Jälleennäkeminen, valaisee Candelin kokoelman syntyä.

Muutama vuosi myöhemmin Johan Candelin, silloinen kirkkoherra, näki helsinkiläisessä galleriassa Segerstrålen kookkaan maalauksen. Kokkolan seurakuntakeskus oli vasta valmistunut, ja Candelinin mielestä teos olisi sopinut erinomaisesti Mikael-salin alttaritauluksi.
- Eihän meillä ollut rahaa taulua varten, joten sain idean kysyä saarnan yhteydessä, jos joku haluaisi antaa lahjan, jotta voisimme hankkia teoksen. Jo samana iltana puhelin soi ja pyydettiin tilinumeroa. Maanantaina rahat olivatkin jo tilillä, muistelee Candelin.

Teos on osaluonnos alttarifreskosta Elämän lähde, joka löytyy Rovaniemen kirkosta. Teos esittää Kristusta, joka astuu esiin Lapin jylhästä luonnosta. Mikael-salin alttaritaulu on freskon vasen puoli, joka kuvastaa, miten Kristus vastaanotetaan. Oikea puoli symbolisoi ihmisen kieltäytymistä Kristuksen pelastuksesta.

Uudessa seurakuntakeskuksessa oli monta tyhjää seinää tauluin koristeltaviksi.
Segerstrålen omaisilta kysyttiin mahdollisuutta saada ostaa lisää taiteilijan sakraalitaidetta. Omaiset pitivät ideaa hyvänä ja ympäristöä niin sopivana taideteoksille, että he sekä möivät että antoivat lainaan tauluja Kokkolan seurakuntayhtymälle.
Samassa yhteydessä kun kokoelma perustettiin, juhlittiin myös sitä, että Segerstrålen syntymästä oli kulunut 100 vuotta.
Muutama teos on hankittu taidegallerioiden kautta myöhemmin.

Taideprofessori Lennart Segerstråle (1892-1975) oli luontoystävä ja uransa alkuaikoina hän maalasi luontoaiheita, mielellään eläimiä ja ennen kaikkea lintuja. Erityisesti hänen lintuja esittävät työnsä saivat suuren suosion ja nousevat tänäkin päivänä huutokaupoissa korkeisiin hintoihin.
Usko nousi isoon rooliin Segerstrålen elämässä juuri ennen sotia. Se näkyi myös hänen taiteessaan. Hän halusi kuvailla Raamatun sanomaa ja kristillistä uskoa. Sekä sovitus että ylösnousemus ovat teemoja, jotka ovat leimanneet hänen töitään. Yleisemmällä tasolla freskot kuvastavat hyvää ja pahaa, valon ja pimeyden ikuista kamppailua. Tätä teemaa Segerstråle käytti useassa teoksessa, erityisesti sakraalitaiteessaan.

Segerstrålesta tuli 60-vuotisen uransa aikana Suomen itsenäistymisajan eturivin monumentaalimaalari, jolla oli laaja tuotanto. Hänen tuotantonsa käsittää useita freskoja sekä lasi- ja alttarimaalauksia kirkoissa, niin Suomessa kuin Ruotsissa.
Hän maalasi monumentaalitaidetta myös tehdas- ja pankkikonttoreihin. Suomen Pankin pääkonttorin Finlandia-freskot lienevät hänen suurimpia ja tunnetuimpia teoksiaan tällä saralla.

Nykyään seurakuntayhtymän Lennart Segerstråle -kokoelma koostuu noin kuudestakymmenestä sakraalitaiteen teoksesta.
Monet teokset ovat esitöitä tai luonnoksia Segerstrålen suuria sommitelmia varten. Kokoelma antaa vivahteikkaan käsityksen taiteilijan laajasta työalasta ja hänen innoituksen lähteistään.
Kokoelmaan voi tutustua syksyisin ja keväisin järjestettävissä esittelytilaisuuksissa. Korona-aikana tilaisuuksia ei ole voitu järjestää. Aiheesta kiinnostuneille ryhmille voidaan mahdollisuuksien mukaan järjestää  myös omia opastettuja kierroksia.

Hallintojohtaja Anne Jokela (vas.) ja kuvataidetyöryhmän sihteeri Kristina Holm kiittävät Johan Candelinia korvaamattomasta työstä Lennart Segerstråle -kokoelman hyväksi. Taustalla on Mikael-salin alttaritaulu, jonka Candelin löysi helsinkiläisestä galleriasta. Kuva: Lisen Forsgård

Wed May 05 14:05:00 EEST 2021