Työtä yhteisten asioiden hyväksi

Anne Jokela aloittaa seurakuntayhtymän hallintojohtajana

Eija Ahokangas
teksti ja kuvat

Lohtajalainen hallintotieteiden maisteri Anne Jokela ryhtyy maaliskuun alusta luotsaamaan Kokkolan seurakuntayhtymää. Hallintojohtajana hän johtaa ja suunnittelee seurakuntayhtymän hallintoa sekä vastaa seurakuntayhtymän strategisesta kehittämisestä.

- Odotan mielenkiinnolla, että pääsen tutustumaan eri seurakuntiin – toivottavasti koronatilanteen salliessa ihan paikan päällä, Jokela suunnittelee.

- Seurakuntayhtymässä on kovin erikokoisia seurakuntia, ja minulle on tärkeää kuulla seurakuntien ajatuksia, jotka liittyvät seurakuntayhtymän toimintaan.

Jokelan työuraan mahtuu pitkiä pestejä Jyväskylän yliopiston yliopistokeskus Chydeniuksella Kokkolassa.  Viimeksi hän toimi siellä kehittämispäällikkönä.

- Siinä tehtävässä oli uskoakseni paljon samanlaisia haasteita, mitä hallintojohtajakin kohtaa.

- Entisessä työssäni aluekehittämiseen liittyvät hankkeet sekä tutkimuksen rahoituksen kiemurat olivat koulutuksen ohella arkipäivää. Ehkä jotain niistä ajatuksista välittyy kauttani uuteenkin yhteisöön.

Jokela on kokeillut myös muun muassa radiotoimittajan ja maatalouslomittajan töitä.

- Katsotaan, miten niitä työkokemuksia voin tässä tehtävässäni hyödyntää, myhäilee  uusi hallintojohtaja.

Työskentely Kokkolan seurakuntayhtymän hallintojohtajana tuntuu luontevalta, sillä Anne Jokela puuhaa mielellään yhteisten asioiden parissa.

- Hyvä hallintojohtaja näkee kokonaisuuden, rakentaa yhteisymmärrystä yhtymän eri toimintamuotojen ja seurakuntien välille ja pitää huolta yhtymän taloudesta pitkällä aikajänteellä.

Töiden jälkeen mieli rauhoittuu kotiin peltoaukeiden läpi ajaessa. Hevoset, meri ja metsät ovat tärkeitä mielen virkistäjiä.

- Meillä on harraste-suomenhevonen, jolla ratsastan. Tänä talvena pääsin opettelemaan myös parireellä ajamista.

Perheeseen kuuluu aviomies, kolme aikuista lasta ja kolme lastenlasta sekä yli-ikäinen kissa. Jokela on myös kätevä käsistään.

- Kudon muun muassa kalastajanpaitoja ja olen valmistanut itselleni Kokkolanseudun naisen kansallispuvun.
Lomalla Jokelan löytää varmimmin mökiltä Korkiolta.

Korona-aikana Jokela on kaivannut ehtoollisen viettoa ja Herran siunauksen kuulemista.

- Myös virsien kuunteleminen ja laulaminen silloin, kun kirkko on täynnänsä väkeä on kokemus, jota kaipaan. Suvun vainajien siunaukseen en myöskään päässyt osallistumaan.

Jokelan voimalause Mulla on tästä asti aikaa muistuttaa, että aina on mahdollisuus parantaa suoritustaan tästä hetkestä lähtien.

- Lause käy mielessäni kiireen pyörteissä tai inhimillisten virheiden edessä.

- Viime kesänä kuulemani irlantilaisperäinen virsi numero 923 Silmäni aukaise, Jumalani kolahti minuun. Sen ajatukset johdattakoon tässäkin pestissä.

Anne Jokela ja Helinä Marjamaa.

Marjamaa eläkkeelle tyytyväisenä

Kokkolan seurakuntayhtymän hallintojohtajana kuusi vuotta toiminut Helinä Marjamaa jättää pestin hyvillä mielin seuraajalleen Anne Jokelalle.

- Aika on ollut rikasta. Se on tuonut paljon uusia ihmisiä elämääni, ja olen saanut nähdä, miten vahvaa osaamista täällä on. Jään kaipaamaan tätä työyhteisöä ja työtovereita.
Jokelalle hän vinkkaa, että taloudesta kannattaa pitää hyvää huolta sekä vaalia yhteistyötä.
Eläkepäivien suunnitelmiin kuuluvat hiihto ja muu liikunta.

- Nautin jokaisesta päivästä ja hetkestä. Oikeastaan jatkan entiseen malliin.

Seurakuntayhtymä haluaa kiittää määrätietoista ja rohkeaa Marjamaata.
Seurakuntien kirkkoherrat kehuvat kilvan hallintojohtajan selviämistä kirkkollisista kiemuroista ja saattelevat häntä siunauksin eläkepäiville.

- Marjamaa on vienyt joutuisasti ja määrätietoisesti asioita eteenpäin, kuitenkin kuuntelevasti ja keskustelevasti. Hän on osoittanut huolen siitä, että seurakuntien perustehtävät toteutuisivat.
- Hän on hallinnut tavoitteellisen työskentelyn. Tavoitteet asetetaan ja sitten mennään.
- Hän on saanut paljon aikaan ja uskaltanut aina uuteen.
- Hän on myös herättänyt sopivasti ulos totutuista kuvioista ja  ihmetellyt  itsestäänselvyyksiä sekä tuonut esille positiivisia asioita.
- Olemme iloinneet hallintojohtajamme monista osaamisalueista. Hän on ollut valmis antamaan asiantuntemuksensa käyttöön. Iso kiitos hänelle.

Thu Feb 25 14:04:00 EET 2021