Huijarit häiritsivät Kauneimpien Joululaulujen Facebook-tapahtumia

Seurakuntien ja Lähetysseuran järjestämät Kauneimmat Joululaulut -Facebook-tapahtumat ovat joutuneet huijausyritysten kohteeksi

Kauneimmat_Joululaulut.jpg

Koronan takia verkkoon siirretyt joululaulutapahtumat ovat keränneet valtavasti huomiota, osallistujia ja näkyvyyttä, mutta samalla ne ovat houkutelleet huijarit paikalle. Rikolliset tehtailevat kymmeniä rinnakkaisia Kauneimmat Joululaulut -valetapahtumia, joiden tarkoituksena on saada varomaton käyttäjä esimerkiksi antamaan luottokorttitietonsa vääriin käsiin.
Huijausyrityksiä oli erityisen paljon eilen 9.12.2020 Tampereen seurakuntien järjestämän Kauneimpien Joululaulujen yhteydessä.
“Huijarit jakoivat tapahtuman sivulla ja seurakunnan Facebook-sivulla kommenteissa linkkejä ulkopuolisille sivustoille, joilla vaadittiin luottokorttitietoja, jotta suoratoisto voi alkaa. Ainakin muutama henkilö oli päätynyt luottokorttitietojen antamiseen. Tapauksesta kertonutta opastettiin tekemään rikosilmoitus ja sulkemaan kortti”, sanoo Tampereen seurakuntien viestintäjohtaja Sami Kallioinen.

Lähetysseura on tehnyt huijauksista rikosilmoituksen

Lähetysseura on tehnyt huijauksista poliisille rikosilmoituksen, ilmiantanut Facebookille huijausyrityksiä ja on ollut yhteydessä Facebookiin saamatta kuitenkaan toistaiseksi sieltä apua tilanteeseen. Myös poliisin valtuudet ja mahdollisuudet toimia tilanteessa ovat rajalliset.
”Poliisi pystyy pysäyttämään rahaliikenteen nopeasti, jos rahat ohjautuvat Suomeen. Mikäli taustalla on kansainvälistä rikollisuutta, asiaan puuttuminen huomattavasti vaikeampaa. Tärkeintä on viestiä avoimesti ja varoittaa, että huijausyrityksiä on liikkeellä. Rikosilmoituksen tekeminen on kuitenkin tärkeää ja auttaa myös asiakasta, sillä sen perusteella saattaa saada esimerkiksi luottokorttifirmoilta rahaa takaisin”, sanoo tutkinnanjohtaja, rikostarkastaja Jukkapekka Risu Helsingin poliisilaitokselta.

“Kalastelusivu voi olla missä vain ja tilisiirrot päätyvät yleensä kansainvälisille operaattoreille ja feikkifirmoille, joita pistetään pystyyn ja lopetetaan niin nopeasti, että poliisin on niitä käytännössä haastavaa seurata. Yleensä luottokorttitapahtumat päätyvät kansainväliseen verkkopalveluun ja niihin on hyvin vaikea päästä käsiksi. Facebookin kanssa toimiminen on poliisillekin haastavaa, sillä se ei vastaa aina kovin nopeasti edes poliisin tietopyyntöihin. Se on yhdysvaltalainen yritys, joka toimii Suomessa, mutta noudattaa Yhdysvaltain lakeja”, Risu sanoo.

Poliisin mukaan verkossa tapahtuva tietojen kalastelu on kasvava ilmiö. Esimerkiksi Helsingin Sanomat kertoi keväällä, että samantapaisten huijausten kohteiksi ovat joutuneet muun muassa suomalaiset muusikot, kuten Elastinen, Maustetytöt ja Mikko Joensuu.

”Tämä on rikolliselle helppo tapa toimia: tavoitat ison määrän ihmisiä minkä tahansa instituution nimissä. Tämä on valitettavan yleistä ja yleensä kansainvälistä toimintaa” Risu sanoo.

Lähetysseura vetoaa tekemään valetapahtumista ilmiantoja Facebookille

Kauneimmat Joululaulut -valetapahtumia on Facebookissa nyt paljon, ja Lähetysseura varoittaa huijausyrityksistä suomalaisia ja vetoaa, jotta nämä tekisivät Facebookille ilmiantoja valetapahtumista. Oikeat Kauneimmat Joululaulut -tapahtumat ovat aina ilmaisia, ja lahjoittaminen on vapaaehtoisia.

“Pidämme tällaisia huijauksia hyvin vakavina. Monet ihmiset haluavat joulun alla laulaa yhdessä ja lahjoittaa Kauneimpien Joululaulujen kautta köyhien maiden lapsille. Teemme kaikkemme, jotta ihmiset voivat osallistua verkkotilaisuuksiin turvallisesti ja luotettavasti. Joulun pitää olla hiljentymisen ja yhteisen juhlan tapahtuma, ja haluamme toimia niin, että rikollinen toiminta ei vie iloa ihmisiltä”, sanoo Lähetysseuran toiminnanjohtaja Rolf Steffansson.

Kauneimpia Joululauluja on laulettu vuodesta 1973 lähtien. Viime vuonna Kauneimmat Joululaulut -kampanja keräsi historiansa parhaan tuloksen, 1 165 000 euroa. Lähetysseura tukee keräysvaroilla heikoimmassa asemassa olevia lapsia yli 20 maassa.

Vinkkejä valetapahtuman tunnistamiseen:

• Järjestäjänä on jokin muu taho kuin seurakunta, Kauneimmat Joululaulut tai Suomen Lähetysseura. Järjestäjän Facebook-sivua tarkastelemalla voi arvioida, että kyse on esimerkiksi oikeasta seurakunnan sivusta.
• Epäilyttäviä ovat esimerkiksi englanninkielinen teksti tai linkki, joka ohjaa kirjautumisen takana olevalle sivustolle.
• Kauneimmat Joululaulut -tilaisuudet ovat aina ilmaisia ja lahjoittaminen vapaaehtoista. Lahjoittaa voi verkossa osoitteessa kauneimmatjoululaulut.fi/lahjoita.
(Suomen Lähetysseuran keräysluvat: Manner-Suomi RA/2020/3, voimassa 3.1.2020–31.12.2020 myönnetty 3.1.2020, Poliisihallitus. Ahvenanmaa: ÅLR 2019/6111, voimassa 2020, myönnetty 13.8.2019 Ahvenanmaan maakuntahallitus. Kerätyt varat käytetään vuosien 2020–2022 aikana Suomen Lähetysseuran ulkomaantyöhön.)

Kirkon viestintä

Fri Dec 11 10:31:00 EET 2020