Uutislistaukseen

Jeesuksen seitsemän sanaa ristillä

Jeesus Nasaretilainen ristillä orjantappurakruunu päässään.

Jeesuksen ristillä lausumien sanojen sisältö on syvä.
Vapahtajan viimeiset sanat muistetaan. Kolme ensimmäistä lausetta hän lausui ristiinnaulitsemisen alussa, loput juuri ennen
kuolemaansa.

Isä, anna heille anteeksi. He eivät tiedä, mitä tekevät.

Jeesus pyytää Isäänsä antamaan pyöveleille anteeksi. Meidän syntimme ajoi Jeesuksen ristille.
Jo tässä hän pyytää Jumalaa antamaan meille anteeksi. Vaikka hän tuntee naulojen aiheuttamat kivut, vaikka hän itse on syytön, Jeesus ei anna itsensä täyttyä kostonhimosta ja katkeruudesta.
Meitä opetetaan rukoilemaan samalla tavalla: niin kuin mekin anteeksi annamme niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet.

Totisesti, jo tänään olet minun kanssani paratiisissa.

Näillä sanoilla Jeesus aloitti tärkeän sanoman. Katuvainen ryöväri sai kuulla kauneimmat sanat ikinä.
Hän pyysi vain ajatusta – ei sen enempää – mutta hän saa niin paljon enemmän.
Aatamin ja Eevan kanssa me kaikki elämme paratiisin ulkopuolella. Jeesuksen kuoleman ansiosta paratiisin portit aukeavat. Tämä koskee kuoleman kohdatessa kaikkia uskovaisia. Paratiisin portit ovat auki.

Nainen, tämä on poikasi! Tämä on äitisi!

Jeesus on huolissaan äidistään. Maria ohjataan opetuslapsen Johanneksen luo. Johannesta rohkaistaan pitämään erityistä huolta Mariasta. Marialle ristiinnaulitseminen oli hetki, jolloin miekka lävisti hänen sielunsa. Tästä Simeon oli profetoinut.
Johannes huolehti, ettei Marian tarvinnut kokea kaikkea. Hän vei Marian pois ristin luota. Jeesus halusi säästää häntä.
Kun Jeesuksen kuoleman hetkellä läsnä olleet naiset luetellaan, Maria ei enää ole heidän joukossaan.
Tämän jälkeen seuraa tunteja kestävä hiljainen kärsimys.
…niin kuin lammas, joka on ääneti keritsijäinsä edessä, ei hänkään suutansa avannut, Messiaasta sanotaan Jesajan kirjassa. (Jes. 53)
Kärsimys saavuttaa huippunsa yhdeksännellä tunnilla Jeesuksen huutaessa:

Eli, eli, lema sabaktani
Jumalani, Jumalani, miksi hylkäsit minut?

Kaikki paikallaolijat kuulevat hänen huutonsa. Näillä sanoilla alkaa Psalmi 22.
Tämä psalmi on Messiaan kärsimyksen ja kuoleman profeetallinen psalmi, jotka yhdessä Jesaja 53:n kanssa ovat Messiaan kärsimyksen ja kuoleman tärkeimmät profeetalliset tekstit.
Hän haluaa meidän lukevan, jotta voimme uskoa. Hän on totisesti Herran kärsivä palvelija. Kaikki tapahtuu kuten Jumala ennusti.
Mutta Jeesuskin on hylätty. Tässä hetkessä Jumala antaa Jeesuksen kohdata tuomion, Jumalan hylkäämisen.
Ikuisesti Jumalasta erillään oleminen on helvetin todellisuutta. Jeesus kokee tämän sielunsa syvyydestä. Hän kantaa meidän syntiemme lopullisen seurauksen.

Minun on jano.

Ristiinnaulittu ihminen menettää paljon verta ja jano on sietämätön. Tämä on ruumiillisen kärsimyksen huipentuma.
Nämä sanat kertovat meille myös, että Messiaan kärsimyksen ennusteet täyttyvät. Psalmissa 22 Messias sanoo: Kieleni on tarttunut kitalakeen.
Jeesus saa vain etikkaa juotavakseen, ja näin täyttyy Psalmin 69 profetia: Viholliseni ovat panneet ruokaani karvasta koiruohoa, janooni he juottivat etikkaa.
Monet ennustukset täyttyivät pitkäperjantaina.

Se on täytetty!

Tämä on voitonhuuto! Jeesus on tyhjentänyt kärsimysmaljansa. Hän on ristillä kantanut koko maailman synnit. Hän on kärsinyt halveksuntaa, pilkkaa, kipua ja häpeää. Se on täytetty. Hänen tehtävänsä on suoritettu: Olla kuuliainen kuolemaan asti.
Profetiat ovat toteutuneet, sovitus on valmis. Paratiisin portit aukeavat jokaiselle, joka näkee ja uskoo häneen, joka kärsii vuoksemme.

Isä, sinun käsiisi minä uskon henkeni.

Nämä ovat Jeesuksen viimeiset sanat. Hän rukoilee elämänsä iltarukouksen. Hän antautuu Isälle, joka hylkäsi hänet pieneksi hetkeksi.
Näin Jeesus näyttää, että mekin saamme häneen luottaen antautua Jumalan käsiin kun viimeinen hetkemme koittaa.
Jeesuksen kärsimyksen ja kuoleman tähden emme ole kuoleman hetkellä yksin. Meillä on Taivaan Isä.

Teksti: Jan Nygård

2020-04-14 12:46:00.0