Kokkolan seurakuntayhtymän yhteisen kirkkoneuvoston päätöksiä 17.4.2024

Ordförandes klubba.

Seurakuntayhtymä hakee kirkon ympäristödiplomia

Yhteinen kirkkoneuvosto päätti käynnistää prosessin ympäristödiplomin hankkimiseksi ja nimitti yhtymän ympäristövastaavaksi kiinteistöpäällikkö Veli-Matti Raappanan. Kirkkoneuvosto päätti myös perustaa työryhmän, jonka jäsenet nimeää hallintojohtaja Anne Jokela sekä niiden yhtymän seurakuntien kirkkoherrat, joiden seurakuntaneuvostoissa tehdään päätös ympäristödiplomin hankkimisesta.

Seurakuntayhtymissä diplomi myönnetään yhtymälle, ei yhtymän yksittäisille seurakunnille. Näin ollen seurakuntayhtymissä vähintään puolessa seurakuntayhtymän seurakunnista tulee seurakuntaneuvostojen tehdä puoltava päätös ympäristödiplomin hankkimisesta.

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon Hiilineutraali kirkko 2030 -strategiassa tavoitteena on, että kaikilla seurakunnilla sekä tuomiokapituleilla ja kirkkohallituksella on Kirkon ympäristödiplomi vuonna 2025. Ympäristövastuullisissa seurakunnissa huomioidaan myös kulttuurinen kestävyys ja sosiaalinen vastuu, kuten kansainvälinen diakonia, vastuullinen sijoittaminen sekä Reilu kauppa -konsepti.

Ympäristödiplomi on määräaikainen ja voimassa viisi vuotta.

Victoria Furu valittiin hautaustoimen toimistosihteeriksi

Yhteinen kirkkoneuvosto päätti valita työryhmän esityksen pohjalta avoinna olleeseen toimistosihteerin työsuhteeseen Victoria Furun. Varalle valittiin Annika Viitanen.

Kokkolan seurakuntayhtymän hautaustoimessa työskentelevän toimistosihteerin tehtäviin kuuluu hautaustoimen ja hautainhoitorahaston reskontra- ja kirjanpitotehtävät, hautainhoitotarjousten hoito, vainajarekisterin ylläpito ja asiakaspalvelutehtäviä. Tehtävässä on kuuden kuukauden koeaika.

Lohtajan ja Kaustisen kirkkojen paanukatot tervataan alkukesällä

Lohtajan kirkon paanukaton sekä Kaustisen kirkon ja kellotapulin paanukattojen tervausurakoitsijaksi on valittu Nykarleby Spåntak Ab.

Sekä Lohtajan kirkon paanukaton tervaus että Kaustisen kirkon ja tapulin paanukattojen tervaushanke kuuluu Kokkolan seurakuntayhtymän alkukesällä 2024 toteutettaviin investointihankkeisiin. Lohtajalla hankkeen arvonlisäverollinen kokonaiskustannusarvio mahdollisine lisätöineen - esimerkiksi kellotapulin peltikatteen pinnoitus - on 60 000 euroa. Kaustisella hankkeen arvonlisäverollinen kokonaiskustannusarvio mahdollisine lisätöineen on 50 000 euroa.

Edellisen kerran Lohtajan ja Kaustisen kirkkojen paanukatot sekä Kaustisen tapulin katto on tervattu 2017.

Kaarlelan vanhan pappilan kattopaanujen valmistajaksi on valittu niin ikään Nykarleby Spåntak.

Urakassa Kaarlelan vanhaan pappilaan paanuja valmistetaan reilut 14 000 paanua seurakuntayhtymän omistamasta metsästä korjatusta, sydänpuuvaltaisesta männystä. Urakkahinta sisältää myös mäntyjen sahaamisen paanuaihioiksi.

Kaarlelan pappilan paanukaton kunnostushanke on Kokkolan seurakuntayhtymän kuluvan vuoden toiseksi suurin investointihanke. Sen arvonlisäverollinen kokonaiskustannusarvio on 250 000 euroa.

Leukun Eräveikot R.Y.:n metsästysvuokrasopimusta jatkettiin 10 vuodella

Yhteinen kirkkoneuvosto hyväksyi kälviäläisen metsästysseura Leukun Eräveikot R.Y.:n kanssa solmitun 10- vuotisen jatkosopimuksen metsästysvuokrasoikeudesta 1.4.2024–31.3.2032 Kokkolan seurakuntayhtymän mailla. Sopimus koskee kokonaan tai osittain kiinteistöjä Kälviän Kumpulassa, Simukkalassa ja Ulvilla huomioiden mahdollista tuulivoimarakentamista koskevat ehdot.

2024-04-17 17:12:00.0