Kokkolan seurakuntayhtymän yhteisen kirkkoneuvoston päätöksiä 27.3.2024

Ordförandes klubba.

Kokkolan seurakuntayhtymän vuoden 2023 tilinpäätös kirkkovaltuuston vahvistettavaksi

Yhteinen kirkkoneuvosto esittää Kokkolan seurakuntayhtymän vuoden 2023 tilinpäätöstä yhteisen kirkkovaltuuston vahvistettavaksi.

Vuosi 2023 oli Kokkolan seurakuntayhtymälle taloudellisesti hyvä vuosi, jota vauhditti pääasiassa kirkollisverotilityksen 8,5 prosentin nousu edellisvuoteen nähden. Kirkollisverokertymät kasvoivat viime vuonna valtakunnallisesti noin 11 prosenttia edellisvuoteen nähden. Kirkollisverokertymien nousu koko Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa oli odottamattoman suuri ja ennätyksellinen. Kokkolan seurakuntayhtymässä tilikauden 2023 ylijäämää kertyi reilut 1,6 miljoonaa euroa vuosikatteen ollessa 2,7 miljoonaa euroa.

Kirkollisverotuloja Kokkolan seurakuntayhtymässä kertyi ennätykselliset 11,6 miljoonaa euroa, mikä oli reilut 1,2 miljoonaa euroa talousarviossa arvioitua enemmän. Toimintatuotot ylittivät talousarvion liki 500 000 eurolla ja toimintakulut ylittivät talousarvion noin 255 000 eurolla. Valtionrahoitusta seurakuntayhtymälle tilitettiin reilut miljoona euroa, vaikkakaan valtionrahoitus ei riitä niihin toimintoihin, joita sen kuuluisi kattaa.

Kokkolan seurakuntayhtymä investoi viime vuonna reilulla miljoonalla eurolla. Suurin investointikohde oli Kokkolan kirkon peruskorjaus. Sen sijaan hautausmaiden lisäalueiden hankinta siirtyi kaavoitussyistä. Rahavarojen muutos oli 1,7 miljoonaa euroa positiivinen.

Aapo Kaivosoja valittiin sairaalapastorin virkaan

Yhteinen kirkkoneuvosto valitsi valmistelutyöryhmän esityksen pohjalta teologian maisterin, Himangan kappeliseurakunnan kappalaisen Aapo Kaivosojan avoinna olleeseen sairaalapastorin virkaan 1.10.2024 alkaen. Varalle valittiin Laihian seurakunnan seurakuntapastori Heikki Hangasmaa. Sairaalapastorin viran hakuaika päättyi 22. helmikuuta. Määräaikaan mennessä hakemuksen jätti yhdeksän henkilöä, joista neljä kutsuttiin haastatteluun. Haastattelussa olleista yksi hakija perui hakemuksensa.

Valtuustoaloite seurakuntien yhteisten messujen ja jumalanpalvelusten järjestämiseksi

Yhteinen kirkkoneuvosto lähetti seurakuntien yhteisten jumalanpalvelusten ja messujen järjestämistä koskevan valtuustoaloitteen seurakuntaneuvostoille mietittäväksi. Valtuustoaloitteessa esitetään selvitettäväksi kiinnostus ja edellytykset Kokkolan suomalaisen seurakunnan ja Kokkolan ruotsalaisen seurakunnan yhteisten messujen ja/tai jumalanpalvelusten toteuttaminen kolme neljä kertaa vuodessa sekä kaikkien yhtymän kuuden seurakunnan yhteisen jumalanpalveluksen ja/tai messun järjestämisen kerran vuodessa.

2024-03-27 18:10:25.0