Kokkolan seurakuntayhtymän yhteisen kirkkoneuvoston päätöksiä 21.2.2024

Ordförandes klubba.

VUODEN 2024 INVESTOINTISUUNNITELMA PÄIVITETTIIN

Yhteinen kirkkoneuvosto esittää, että yhteinen kirkkovaltuusto vahvistaa Kokkolan seurakuntayhtymän vuoden 2024 investointisuunnitelmaan tehdyt muutokset.

Kokkolan seurakuntayhtymän investointisuunnitelmassa on 150 000 euron kustannusarvio Lohtajan kirkon urkujen peruskorjausta varten vuodelle 2025. Akuutin tarpeen vuoksi esitetään investoinnin aikaistamista siten, että kustannusarvio jaetaan vuosille 2024 ja 2025. Investointi mahdollistaisi joko urkujen peruskorjaamisen tai virtuaaliurkujen hankkimisen.

Halsuan kirkon korjaus- ja muutoshankkeen kustannusarvioon lisätään 20 000 euron määräraha vuodelle 2025 alttarin muutostöihin, sakastin ja lastentilan kalustamiseen sekä uusien käytävämattojen hankintaan.

Uutena investointina lisätään 500 000 euron määräraha metsämaan ostamiseksi vuonna 2018 myydyn Kruunupyynharjun metsäkiinteistön korvaamiseksi. Kokkolan seurakuntayhtymä pyrkii lähivuosina hankkimaan omistamiensa tilojen naapurustosta metsätalousmaata, metsätaloudellisen käyvän arvon mukaan laskien noin 500 000 euron arvosta. Metsämaan hankintaa on pohjustettu metsätyöryhmässä sekä sijoitustyöryhmässä vuonna 2023. Investoinnin kustannusarvio jaetaan vuosille 2024 ja 2025.

KIRKON ULKOMAANAVULLE ESITETÄÄN YLIMÄÄRÄISTÄ AVUSTUSTA

Yhteinen kirkkoneuvosto esittää yhteiselle kirkkovaltuustolle, että vuoden 2024 talousarvioon lisätään
30 000 euron lisäavustus Kirkon Ulkomaanavulle ukrainalaisten hyväksi tehtävään työhön. Apu on kohdistunut erityisesti koulutuksen tukemiseen Ukrainassa yhdessä kumppanijärjestöjen kanssa. Koulutusta tuetaan muun muassa kunnostamalla sodassa vaurioituneita kouluja, rakentamalla pommisuojia sekä tarjoamalla oppilaille ja opettajille psykofyysistä tukea. Lisäksi tuetaan online-opetuksen järjestämistä. Huomio kiinnitetään kaikkein heikoimmassa asemassa oleviin lapsiin ja nuoriin.

Kokkolan seurakuntayhtymä on tukenut Kirkon Ulkomaanavun työtä Ukrainassa helmikuun 2022 jälkeen yhteensä 90 000 eurolla.

MAANVUOKRASOPIMUS LOHTAJAN PAPPILANLAHDEN ALUEELLA UUSITTIIN

Yhteinen kirkkoneuvosto hyväksyi Lohtajan Pappilanlahden alueella olevan maanvuokrasopimuksen yksityishenkilön kanssa edelleen viideksi vuodeksi 1.4.2024 alkaen. Nykyinen sopimus päättyy 31.3.2024. Vajaan kolmen hehtaarin vuokra-alueen säilyessä maaseutuviranomaisen myöntämän tuen piirissä, vuokrasumma on 1 250 euroa vuodessa. Sopimuksen myötä Lohtajan pappilan rakennusten läheisyydessä olevat pellot pysyvät hyvässä kunnossa ja maanomistaja saa maisemallista hyötyä.

TOIMISTOSIHTEERIN TYÖSUHDE JULISTETTIIN HAETTAVAKSI

Yhteinen kirkkoneuvosto julisti toimistosihteerin toistaiseksi voimassa olevan työsuhteen haettavaksi ja nimesi valintaprosessia valmistelevan työryhmän.

Toimistosihteeri hoitaa Kokkolan seurakuntayhtymän hautaustoimen ja hautainhoitorahaston reskontra- ja kirjanpitotehtäviä, hautainhoitotarjousten hoitamista sekä asiakaspalvelua. Lisäksi tehtäviin kuuluu vainajarekisterin ajantasainen ylläpito, sisältäen myös hautaoikeuden haltijan nimeämisten tallentaminen hautatietoihin.

Kelpoisuusehtona tehtävään on soveltuva ammatillinen koulutus tai tutkinto, esimerkiksi tradenomi tai merkonomi. Eduksi katsotaan työkokemus vastaavista tehtävistä, yleisimpien toimisto-ohjelmistojen hallinta, seurakuntatyön tuntemus sekä toisen kotimaisen kielen erinomainen suullinen ja kirjallinen taito sekä toisen kotimaisen kielen vähintään tyydyttävä suullinen ja kirjallinen taito.

Toimistosihteerin palkkaaminen on tullut tarpeelliseksi hautauksiin liittyvien maksujen sekä krematoriotoiminnan laskutuksen lisääntymisen myötä, jota on tähän saakka hoidettu henkilöstöjärjestelyillä hautaustoimen sisällä.

KOKKOLAN SEURAKUNTAKESKUKSEN RUOKAPALVELUTYÖNTEKIJÄN TYÖSUHDE TÄYTETTIIN

Yhteinen kirkkoneuvosto valitsi Heidi Känsäkankaan Kokkolan seurakuntakeskuksen ruokapalvelutyöntekijäksi haastatteluryhmän yksimielisen ehdotuksen mukaan. Varalle valittiin Nina Kivistö. Määräaikaan mennessä ruokapalvelutyöntekijän toimeen tuli 14 hakemusta. Haastatteluun kutsuttiin neljä henkilöä, joista kaksi perui hakemuksensa.

Valintaprosessin tehneen työryhmän mukaan Känsäkankaan koulutus, työkokemus ja kielitaito sekä haastattelussa saatu yleisvaikutelma vastaavat parhaiten tehtävälle asetettuja vaatimuksia. Tehtävässä on kuuden kuukauden koeaika.

CHYDENIUS-PAPPILAN PAANUKATON KUNNOSTUKSEN ARKKITEHTISUUNNITTELIJA VALITTIIN

Kaarlelan vanhan pappilan eli niin sanotun Chydenius-pappilan paanukaton kunnostushankkeen arkkitehdiksi ja pääsuunnittelijaksi on valittu kokkolalainen Arkkitehtitoimisto Patina Oy.

Hankinnan arvo ei ylitä kansallisen hankinnan kynnysarvoa. Tarjouksia pyydettiin kolmelta arkkitehtitoimistolta. Tarjousten jättämisen määräaikaan mennessä tarjouksen jätti kaksi yritystä. Arkkitehtitoimisto Patina Oy:n tarjous, 2 405 euroa, hyväksyttiin viranhaltijapäätöksellä.

ERITYISKATTEISEN RAHASTON SÄÄNNÖT VAHVISTETTIIN

Yhteinen kirkkoneuvosto vahvisti erityiskatteisen rahaston säännöt. Erityiskatteinen rahasto perustetaan, kun seurakunta tai seurakuntayhtymä saa testamentin tai lahjoituksen, johon liittyy käyttöehto.

Rahaston varoista koostuva pääoma merkitään taseeseen toimeksiantojen pääomiin. Rahaston kirjanpito hoidetaan joko omana taseyksikkönä tai seurakuntayhtymän kirjanpidon yhteydessä kirkkohallituksen antamien ohjeiden mukaisesti. Seurakuntayhtymällä voi olla ainoastaan erityiskatteisia rahastoja eli rahaston pääoman varoilla on sääntöjen mukainen käyttörajoitus.

2024-02-21 18:24:00.0