Kokkolan seurakuntayhtymän yhteisen kirkkovaltuuston päätöksiä 14.12.2023

Ordförandes klubba.

Kokkolan seurakuntayhtymän vuoden 2024 talousarvio hyväksyttiin

Yhteinen kirkkovaltuusto hyväksyi vuoden 2024 talousarvion. Kokkolan seurakuntayhtymän seurakuntien seurakuntaneuvostoilta sekä yhteistyötoimikunnalta pyydetyt lausunnot puolsivat niin ikään yhteisen kirkkoneuvoston edelleen valtuustolle hyväksyttäväksi tuomaa vuoden 2024 talousarvioesitystä.

Kokkolan seurakuntayhtymän ensi vuoden talousarviossa toimintatuottoja arvioidaan kertyvän reilut 2,5 miljoonaa euroa. Toimintakate olisi lähes 10 miljoonaa euroa miinuksella ja vuosikate noin 1,1 miljoonaa euroa. Poistojen ja arvonalenemisten jälkeen tilikauden tulokseksi kertyisi 1 760 euroa.

Ensi vuonna seurakuntayhtymä kerännee verotuloa arvioilta 11 miljoonaa euroa. Toimintakatteesta 48 prosenttia ohjataan seurakunnalliseen toimintaan ja investointeja suunnitellaan toteutettavaksi lähes 1,3 miljoonalla eurolla, mikä on noin 250 000 euroa viime vuosien tasoa korkeampi. Rahoituslaskelma painunee noin 360 000 euroa miinusmerkkiseksi.

Kaiken kaikkiaan Kokkolan seurakuntayhtymän taloustilanne näyttää vakaalta ja kohtuullisen tasapainoiselta. Uuden verokertymäennusteen valossa myös näkymät seuraaville vuosille ovat positiivisia, vaikka jäsenmäärän kehitys on edelleen aleneva. Yhtymän talouden tilaa seurataan jatkossakin tarkkaan ja reagoidaan mahdollisiin haasteisiin hyvissä ajoin.

Kokkolan seurakuntayhtymän kiinteistöstrategian päivitys hyväksyttiin

Yhteinen kirkkovaltuusto vahvisti Kokkolan seurakuntayhtymän päivitetyn kiinteistöstrategian äänestyksen jälkeen. Valtuutettu Emilia Teerikankaan ehdotus siirtää Ykspihlajan kirkko kiinteistöstrategian salkusta toiseen salkkuun sai 9 ääntä ja yhteisen kirkkoneuvoston pohjaehdotus 32 ääntä. Lisäksi yksi valtuutettu äänesti tyhjää.

Kiinteistöstrategian päivityksessä on huomioitu kirkkohallituksen kiinteistöstrategiamalli ja muutettu yhtymän kiinteistöjen salkutus vastaamaan kirkkohallituksen sekä seurakuntatalouksien käyttämän Basis-rekisterin salkkujakoa.

Päivitetyssä kiinteistöstrategiassa muun muassa kiinteistösalkut on avattu ymmärrettävällä tavalla, kiinteistöistä luopumisen prosessia on tuotu näkyväksi ja rakennusten käyttöasteet on määritetty rakennuskohtaisesti.

Lisäksi Kokkolan seurakuntayhtymän kiinteistöille on laadittu 10 vuoden PTS-selvitys eli kuntoarviointiin perustuva pitkän tähtäimen suunnitelma, jonka pohjalta on voitu määrittää muun muassa kiinteistöjen tekniset nykyarvot ja korjausvelan määrä. Selvitystyön pohjalta on rakennettu elinkaarenhallintapalvelu, johon päivitetään vuosittain rakennusten kuluma sekä niihin tehdyt korjaukset.

Yhteisen kirkkovaltuuston kesäkuussa 2021 vahvistama Kokkolan seurakuntayhtymän kiinteistöstrategiaa päivitetään valtuustokausittain, aina uuden valtuustokauden ensimmäisen toimintavuoden aikana. Nyt päivitettävän kiinteistöstrategian tarkastelujaksona on vuodet 2024–2026. Seuraava päivitys kiinteistöstrategiaan tehdään vuonna 2027.

Yhtymän perussääntö, hallintosääntö ja taloussääntö vahvistettiin

Yhteinen kirkkovaltuusto vahvisti myös Kokkolan seurakuntayhtymän perussäännön, hallintosäännön ponsiehdotuksin ja taloussäännön, jotka otetaan käyttöön tammikuun 1. päivä vuonna 2024. Uuden kirkkolain mukaisessa hallintosäännössä yhteisen kirkkoneuvoston jäsenmäärää on lisätty kahdella jäsenellä ja kahdella henkilökohtaisella varajäsenellä.

Yhteinen kirkkovaltuusto valitsi edustajat yhteiseen kirkkoneuvostoon vuodelle 2024

Yhteinen kirkkovaltuusto valitsi kaksi varsinaista jäsentä ja heidän henkilökohtaiset varajäsenensä yhteiseen kirkkoneuvostoon vuodeksi 2024. Varsinaisiksi jäseniksi valittiin Terttu Kettu ja hänen henkilökohtaiseksi varajäsenekseen Aulis Kaunisto. Toiseksi varsinaiseksi jäseneksi yhteiseen kirkkoneuvostoon valittiin Esa Saari ja hänen henkilökohtaiseksi varajäsenekseen Emma Haapasaari.

Yhteiseen kirkkoneuvostoon kuuluu Oulun hiippakunnan tuomiokapitulin määräämä puheenjohtaja sekä valittuina jäseninä varapuheenjohtaja ja 14 muuta jäsentä. Nykyisessä Kokkolan seurakuntayhtymän yhteisessä kirkkoneuvostossa on jäseniä yhtymän seurakunnista seuraavasti: Kokkolan suomalaisesta seurakunnasta viisi jäsentä, Kokkolan ruotsalaisesta seurakunnasta sekä Kälviän seurakunnasta kaksi jäsentä, Kaustisen ja Ullavan seurakunnasta, Lohtajan seurakunnasta ja Halsuan seurakunnasta yksi jäsen.

Seurakuntayhtymän päätöksenteon kannalta on hyvä, että yhteisen kirkkoneuvoston jäsenet edustavat eri seurakuntia suhteessa niiden jäsenmäärään. Lisäpaikat yhteiseen kirkkoneuvostoon valittiin Kaustisen ja Ullavan seurakunnan sekä Kokkolan suomalaisen seurakunnan edustajista.

Thu Dec 14 19:53:37 EET 2023