Kaarlelan kirkon paanukaton tervaus ja kunnostus jatkuu

Mies tervaa kirkon kattoa henkilönostimessa.

Kaarlelan keskiaikaisen kivikirkon paanukaton tervausurakka jatkuu. Lisätyöt toteutetaan syyskuun alkupuolella.

Kaarlelan kirkon paanukaton urakkasopimuksen mukainen tervaustyö on saatu valmiiksi. Tervaustyön aikana havaittiin paanukaton etelälappeiden olevan hyvin kuivia, ja noin 700 neliön alalle on päätetty tilata samalta urakoitsijalta uusintatervaus. Tervausurakoitsijana toimii Etelä-Savon Perinnetervaus Oy Ab Helsingistä.

Tervaustyön aikana havaittiin myös kellotornin katolla olevan puukaiteen heikko ja jopa vaarallinen kunto. Puukaide on varotoimena irrotettu, ja siitä tehdään täydellinen vastine restauroijan verstaalla. Alemman kattolappeen puukaiteita ei ole tarpeen uusia, niiden kunnostukseen riittää puhdistus ja tervaus. Myös useita kymmeniä huonokuntoisia kattopaanuja on urakan aikana uusittu. Tämä uusimistyö jatkuu edelleen.

Tervaus Kaarlelan kirkon katolla jatkuu syyskuun alkupuoliskolle. Lisätöitä tehdään viikoilla 36 ja 37 kun väliaikaiset valumakourut ja nostokalusto ovat vielä paikallaan. Uusien kaiteiden asennus ja valumakourujen poisto tehdään syys-lokakuun taitteessa. Tervausurakoitsijana toimii Etelä-Savon Perinnetervaus Oy Ab Helsingistä ja kaiteiden restauroijana kokkolalainen Ratora Oy.

Kaarlelan kirkko ei ole ollut pois käytöstä tervausurakan aikana. Tilaisuuksien ja toimitusten aikana huoltotöitä ei ole tehty. Poikkeuksena on syyskuun ensimmäinen perjantai, jolloin kirkkoon ei oteta siunauksia tai vihkimisiä.

Teksti ja kuva: Veli-Matti Raappana

2023-08-25 12:18:00.0