Kokkolan seurakuntayhtymän yhteisen kirkkoneuvoston päätöksiä 21.2.2023

Ordförandes klubba.

Kokkolan aluekeskusrekisterin yhteisjohtokunta nimettiin

Kokkolan seurakuntayhtymän yhteinen kirkkoneuvosto nimesi Kokkolan aluekeskusrekisterin johtokunnan vuosiksi 2023–2026. Kustakin aluekeskusrekisterin jäsenseurakunnasta yhteisjohtokuntaan nimettiin yksi jäsen ja hänelle henkilökohtainen varajäsen.

Kannuksen seurakuntaa johtokunnassa edustaa Sakari Typpö ja hänen henkilökohtainen varajäsenensä on Jaana Hanhineva. Perhon seurakuntaa johtokunnassa edustaa Katri Haukilahti ja varajäsen on Juha Aronen. Toholammin seurakunnasta jäseneksi valittiin Sari Anttila ja varajäseneksi Eija Seppä. Vetelin seurakuntaa yhteisjohtokunnassa edustaa Merja Latomaa ja varajäsen on Vesa Parpala. Jäsenseurakuntien edustajat valittiin seurakuntien kirkkoneuvostojen esitysten mukaan.

Vuoden 2022 alussa toimintansa aloittaneen Kokkolan aluekeskusrekisterin johtokunnan pysyvä jäsen on aina yksi yhtymään kuuluvien seurakuntien kirkkoherroista. Alkaneelle toimintakaudelle jäseneksi valittiin Halsuan seurakunnan kirkkoherra Juha Karhulahti ja hänen henkilökohtaiseksi varajäsenekseen Kokkolan suomalaisen seurakunnan kirkkoherra Jouni Sirviö.

Yhteinen kirkkovaltuusto valitsi jo tammikuun kokouksessaan yhteisjohtokunnan puheenjohtajaksi Pekka Hulkon ja hänen henkilökohtaiseksi varajäsenekseen Matti Niemelän.

Aluekeskusrekisteri ylläpitää toiminnassa mukana olevien seurakuntien jäsentietoja sekä luovuttaa tietoja kirkonkirjoista ja Suomen evankelisluterilaisen kirkon jäsenrekisteristä hyväksyttyä käyttötarkoitusta varten. Lakisääteisiä kirkollisia toimituksia ja väestökirjanpidon viranomaistehtäviä ovat avioliiton esteiden tutkinta, lapsen nimen rekisteröinti kasteen yhteydessä sekä kirkkoon liittymiseen ja kirkosta eroamiseen liittyvät tehtävät.

Yhtymä ottaa käyttöön ilmoittajansuojelulain mukaisen sisäisen ilmoituskanavan

Kokkolan seurakuntayhtymässä otetaan käyttöön ilmoittajansuojelulain mukainen sisäinen ilmoituskanava työ- ja virkasuhteessa olevien henkilöiden käyttöön. Anonyymi ilmoituskanava mahdollistaa suojan väärinkäytösten ilmoittajille, jotka työssään havaitsevat Euroopan unionin tai kansallisten säädösten rikkomisia julkisissa hankinnoissa, rahoituspalveluissa, elintarvikkeiden turvallisuudessa, kuluttajansuojassa, henkilötietojen suojaan tai verkko- ja tietojärjestelmiin liittyvässä turvallisuudessa.

Vuoden 2023 alusta voimaan tullut ilmoittajansuojelulaki edellyttää seurakunnat ja seurakuntayhtymät, joiden työ- tai virkasuhteessa olevien henkilöiden määrä on säännöllisesti vähintään 50, perustamaan sisäisen ilmoituskanavan. Kanava on otettava käyttöön viimeistään 1.4.2023.

Yhtymän käyttöön tuleva ilmoituskanava avataan myös yhtymän seurakunnille, mikäli ne tekevät asiasta liittymispäätöksen.

Kokkolan aluekeskusrekisterin rekisterisihteeriksi valittiin Leena Kemppainen

Yhteinen kirkkoneuvosto valitsi työryhmän esityksen pohjalta Leena Kemppaisen rekisterisihteeriksi 1.3.2023 alkaen. Rekisterisihteerin toimeen tuli hakuajan päättymiseen mennessä kaksi hakemusta. Molemmat hakijat kutsuttiin haastatteluun, mutta toinen kutsutuista perui osallistumisensa haastatteluun. Tehtävässä on kuuden kuukauden koeaika.

Kokkolan aluekeskusrekisterissä työskentelee yhteensä kolme rekisterisihteeriä, jotka hoitavat rekisterin asiantuntijatehtäviä sekä Kokkolan suomalaisen seurakunnan ja Kokkolan ruotsalaisen seurakunnan kirkkoherranviraston asiakaspalvelua.

Kokkolan seurakuntakeskukseen haetaan ruokapalvelutyöntekijää

Yhteinen kirkkoneuvosto julisti seurakuntayhtymän ruokapalvelutyöntekijän toimen haettavaksi. Työsuhde alkaa 17. huhtikuuta 2023 tai sopimuksen mukaan.

Palkattava ruokapalvelutyöntekijä tulee yhdeksi kolmesta kokoaikaisesta Kokkolan seurakuntakeskuksen keittiöillä työskentelevästä työntekijästä, joiden tehtäviin kuuluu keittiötyön lisäksi siivousta ja vahtimestarin tehtäviä.

Ruokapalvelutyöntekijältä odotetaan tehtävään soveltuvaa ammatillista koulutusta tai vastaavaa käytännön työssä hankittua kokemusta. Kielitaitovaatimuksena on toisen kotimaisen kielen hyvä ja toisen vähintään tyydyttävä suullinen osaaminen.

Yhteinen kirkkoneuvosto nimesi työryhmän valmistelemaan ruokapalvelutyöntekijän valintaa.

2023-02-22 09:28:03.0