Kokkolan seurakuntayhtymän yhteisen kirkkovaltuuston päätöksiä 13.12.2022

Nuija_Ja_Kalenteri (1).jpg

Kaukasennevan tuulipuistohankkeen laajennus hyväksyttiin

Yhteinen kirkkovaltuusto hyväksyi äänestyksen jälkeen Kaukasennevan tuulipuistohankkeen laajennusta koskevat sopimukset tuulipuistotoimija Puhuri Oy:n kanssa. Valtuutetuista seitsemän äänesti esityksen palauttamista uudelleenvalmisteluun, 30 valtuutettua äänesti yhteisen kirkkoneuvoston esityksen puolesta. Keskustelun jälkeen valtuuston päätös oli yksimielisesti yhteisen kirkkoneuvoston esityksen mukainen.
Sopimukset koskevat Kokkolan seurakuntayhtymän omistamien, Furuluoto-, Saukko- ja Lapinlinna-kiinteistöjen muodostaman tutkimusalueen käyttöoikeutta ja voimalapaikkojen maanvuokraa. Laajennus ulottuu Kannuksen Kaukasennevalle kaavoitetun ja jo rakenteilla olevan tuulipuistohankkeen pohjois- ja itäpuolelle. Alueen vuokra-aika olisi 35 vuotta tuulivoiman rakennustöiden alkamisesta lukien. Hankealueesta seurakuntayhtymän kiinteistöjen alueille on suunnitteilla kolmesta viiteen tuulivoimalaa. Päätös alistetaan edelleen Oulun hiippakunnan tuomiokapitulin vahvistettavaksi.

Kokkolan kirkon peruskorjaushankkeen suunnitelmat hyväksyttiin

Yhteinen kirkkovaltuusto hyväksyi Kokkolan kirkon peruskorjaushankkeen yleissuunnitelmat ja kirkkotilaan tehtävät olennaiset muutokset. Tuoreimmat lisäykset suunnitelmissa koskevat wc-tilojen rakentamista nykyiseen pyhäkouluhuoneeseen, sekä eteisaulan, sakariston ja sivulehterin alapuolisen monikäyttöalueen muutoksia. Peruskorjauksen alustava kustannusarvio on noin 700 000 euroa. Museovirasto on 18.11.2022 antamassaan lausunnossa puoltanut kirkkotilaan esitettäviä muutoksia. Kirkon peruskorjauksen rakennusurakka on tarkoitus aloittaa elokuussa 2023. Päätös alistetaan Kirkkohallituksen vahvistettavaksi.

Kokkolan seurakuntayhtymän tulosennuste ensi vuodelle on positiivinen

Yhteinen kirkkovaltuusto vahvisti Kokkolan seurakuntayhtymän vuoden 2023 talousarvion. Yhtymän talousarvio pohjautuu vuoden 2023 kirkollisverokertymälle. Ensi vuoden talousarviossa tulos päätyisi reilut 37 000 euroa plussalle. Toimintatuottoja arvioidaan kertyvän ensi vuonna yhteensä noin 2,431 miljoonaa euroa, jolloin toimintakate jäisi reilut yhdeksän miljoonaa euroa miinukselle.

Yhtymän vuosikatteeksi arvioidaan ensi vuonna 1,115 miljoonaa euroa, jos arvioitu 10,415 miljoonan euron kirkollisverokertymä saavutetaan. Seurakuntayhtymän investointisuunnitelmassa on 1,033 miljoonan euron investoinnit. Rahoituslaskelman mukaan vuonna 2023 käytetään 103 110 euron edestä aiempien vuosien ylijäämiä. Kokkolan seurakuntayhtymän taseessa ei ole alijäämää, ja myös edelliset vuodet ovat olleet tulokseltaan positiivisia.

Kokkolan seurakuntayhtymän strategia hyväksyttiin

Yhteinen kirkkovaltuusto vahvisti Kokkolan seurakuntayhtymän strategian vuosille 2023–26. Strategian tarkoitus on löytää muutosten pyörteessä reitti, jolla yhtymä pystyy hoitamaan tehtävänsä hyvin. Strategian lähtökohtia ovat Suomen evankelis-luterilaisen kirkon sekä Oulun hiippakunnan strategiat. Myös Strategi för Borgå stift tulee huomioiduksi.

Kokkolan seurakuntayhtymän strategiassa kirkon arvot; usko, toivo ja rakkaus ohjaavat toimintaa. Strategian visio: Yhdessä olemme rohkeita! – kohtaamme arjessa ja juhlassa kertoo jäsenten tasavertaisuudesta, rohkeudesta uudistua ja säilyttää sekä seurakuntalaisten kohtaamisesta ja palvelemisesta niin ilossa kuin surussakin. Strategian tavoitteita ovat muun muassa rakentava vuorovaikutus seurakuntayhtymän toimintojen ja seurakuntien välillä, ihmisten kohtaamisten ja asiakaskeskeisyyden vahvistaminen molemmilla kotimaisilla kielillä, hyvinvoiva ja kirkon tehtävään sitoutunut työyhteisö sekä tilojen ja kirkkotilojen monikäyttöisyyden lisääminen.

Seurakuntayhtymän strategia rajautuu yhtymän toimintoihin ja ohjaa myös resurssien jakamista. Helmikuussa 2022 alkanutta strategiaprosessia on tukenut Tuiran seurakunnan kirkkoherra Niilo Pesonen.

Yhteinen kirkkovaltuusto vahvisti taloussäännön

Yhteinen kirkkovaltuusto vahvisti Kokkolan seurakuntayhtymän uuden taloussäännön otettavaksi käyttöön 1.1.2023 alkaen. Taloussääntömalleja on päivitetty laajasti. Uusina asioina malleihin on lisätty muun muassa maksu- ja luottokortit sekä vieraanvaraisuus ja lahjat.

30 000 euroa lisäavustusta Ukrainalle

Yhteinen kirkkovaltuusto myönsi Kirkon Ulkomaanavulle (KUA) ukrainalaisten hyväksi tehtävään työhön 30 000 euron lisäavustuksen. Kokkolan seurakuntayhtymän vuoden 2022 talousarviossa KUA:lle on jo osoitettu 10 000 euron määräraha. Sen lisäksi yhteinen kirkkovaltuusto päätti kesäkuussa 30 000 euron lisämäärärahasta KUA:lle Ukraina-työhön. Nyt myönnetty lisämääräraha on siis Kokkolan seurakuntayhtymässä kolmas kuluvan vuoden aikana myönnetty avustus ukrainalaisten auttamiseksi.

Kirkon Ulkomaanapu on vedonnut seurakuntatalouksiin Ukrainan hätäavun rahoittamiseksi. Ruoka-avustusten lisäksi KUA jatkaa yhteistyötä paikallisen yhteistyökumppanin kanssa pommisuojien parantamiseksi niin, että koulutyö voi jatkua pommisuojissa ilmahälytysten aikana. Lisäksi KUA tukee ukrainalaisten koulutusta kunnostamalla koulurakennuksia, tarjoamalla online-koulutusta ja psykososiaalista tukea muun muassa Kiovaan perustamansa toimiston kautta, jossa on 14 työntekijää.

2022-12-14 09:29:47.0