Kokkolan seurakuntayhtymän yhteisen kirkkoneuvoston päätöksiä 1.12.2022

Nuija_Ja_Kalenteri (2).jpg

Kokkolan kirkon peruskorjaushankkeen suunnitelmat etenevät

Yhteinen kirkkoneuvosto esittää yhteisen kirkkovaltuuston hyväksyttäväksi Kokkolan kirkon peruskorjaushankkeen yleissuunnitelmat ja kirkkotilaan tehtävät olennaiset muutokset. Tuoreimmat lisäykset suunnitelmissa koskevat wc-tilojen rakentamista nykyiseen pyhäkouluhuoneeseen, sekä eteisaulan, sakariston ja sivulehterin alapuolisen monikäyttöalueen muutoksia. Museovirasto on 18.11.2022 antamassaan lausunnossa puoltanut kirkkotilaan esitettäviä muutoksia. Kirkon peruskorjauksen rakennusurakka on tarkoitus aloittaa elokuussa 2023. Päätös alistetaan edelleen Kirkkohallituksen vahvistettavaksi.

Kaukasennevan tuulipuistohankkeen laajennus

Yhteinen kirkkoneuvosto esittää, että yhteinen kirkkovaltuusto hyväksyy Kaukasennevan tuulipuistohankkeen laajennusta koskevat sopimukset tuulipuistotoimija Puhuri Oy:n kanssa. Sopimukset koskevat Kokkolan seurakuntayhtymän omistamia Furuluoto, Saukko ja Lapinlinna kiinteistöjä. Laajennus ulottuu Kannuksen Kaukasennevalle kaavoitetun ja jo rakenteilla olevan tuulipuistohankkeen pohjois- ja itäpuolelle. Alueen vuokra-aika olisi 35 vuotta tuulivoiman rakennustöiden alkamisesta lukien. Laajennetusta hankealueesta seurakuntayhtymän kiinteistöjen alueille on suunnitteilla kolmesta viiteen tuulivoimalaa. Päätös alistetaan edelleen Oulun hiippakunnan tuomiokapitulin vahvistettavaksi.

Jeanette Byskata valittiin Kokkolan seurakuntayhtymän palkkasihteeriksi

Yhteinen kirkkoneuvosto valitsi hallintojohtajan esityksen pohjalta Jeanette Byskatan palkkasihteeriksi 1. tammikuuta 2023 alkaen tai sopimuksen mukaan. Palkkasihteerin toimeen haki kahdeksan henkilöä, jotka kaikki täyttivät kelpoisuusehdot. Haastatteluun kutsuttiin viisi hakijaa. Palkkasihteerin toimen täyttämisessä eduksi katsottiin molempien kotimaisten kielten sujuva suullinen ja kirjallinen taito, kokemus taloushallinnosta sekä seurakuntatyön tuntemus.

Yhteistyö sairaalasielunhoidosta jatkuu Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueen kanssa

Yhteinen kirkkoneuvosto hyväksyi hallintojohtajan esityksen mukaisen sopimuksen sairaalasielunhoidon järjestämisestä Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueen kanssa vuoden 2023 alusta lähtien. Sopimusta jatkettiin samoin keskeisin periaattein, jotka ovat olleet voimassa Soiten ja Kokkolan seurakuntayhtymän yhteistyösopimuksessa. Keski-Pohjanmaan keskussairaalassa ja Kokkolan terveyskeskuksen sairaalassa on tehty sairaalasielunhoitotyötä vuodesta 1971 lähtien. Seurakuntien ja sairaanhoito-organisaation välinen yhteistyö on perustunut yhteisesti hyväksyttyyn sairaalasielunhoidon johtosääntöön.

Kälviän hautausmaalla toteutetaan hautapaikkojen kuulutushuutomenettely

Yhteinen kirkkoneuvosto päätti toteuttaa hautapaikkojen kuulutushuutomenettelyn, joka koskee Kälviän hautausmaalla olevia hoitamattomia hautoja. Kirkkolaki edellyttää, että ”haudat on pidettävä hautausmaan arvoa vastaavasti hoidettuina. Haudan hoidosta vastaa hautaoikeuden haltija.”

Hautaoikeuden haltijalla, tai muulla hautaa hoitavalla henkilöllä on kuulutuksen jälkeen vuosi aikaa kunnostaa hauta. Mikäli hautaa ei määräaikaan mennessä kunnosteta, voi yhteinen kirkkoneuvosto julistaa hautaoikeuden menetetyksi. Kuulutushuutomenettelyllä saataneen Kälviän hautausmaalta käyttöön noin 50 hautapaikkaa. Edellisen kerran kuulutushuutomenettelyä käytettiin Marian hautausmaalla vuonna 2006.

Kaarlelan pappila vuokrataan Pappilayhdistykselle

Yhteinen kirkkoneuvosto hyväksyi aiesopimuksen Kaarlelan pappilan vuokraamisesta Anders Chydeniuksen Pappilayhdistys ry:lle. Aiesopimuksen myötä yhdistys voi hakea rahoitusta pappilan kunnostustyöhön.

Kokkolan seurakuntayhtymän omistama, myös Chydenius-pappilan nimellä tunnettu Kaarlelan pappila on yksi vanhimpia pappiloita Suomessa. Karoliinista tyylisuuntaa edustava pappila valmistui vuonna 1737, ja sen tunnetuin asukas lienee ollut kirkkoherra Anders Chydenius. Hän hoiti virkaansa pappilassa vuodesta 1770 aina kuolemaansa, vuoteen 1803 saakka.

Kokkolan seurakuntayhtymällä ei ole merkittävää käyttöä pappilalle, mutta rakennus on tiivis osa Kaarlelan kirkonmäen arvokasta miljöötä. Jo historiallisuutensa vuoksi pappila tulisi saattaa arvoiseensa kuntoon.

Pappilayhdistyksen tarkoitus on jatkaa rakennuksen sisäosien kunnostusta. On myös seurakuntayhtymän edun mukaista, että rakennus saadaan kunnostettua. Yhtymän vuoden 2023 talousarvioesityksessä paanukaton kunnostukseen on varattu 190 000 euroa.

Viinikannun kunnostukseen haetaan korjausavustusta

Yhteinen kirkkoneuvosto päätti hakea Kirkkohallitukselta 5 000 euroa kirkollisen kulttuuriperinnön korjausavustusta Kälviän kirkon viinikannun kunnostamiseksi.

Vuodesta 1740 Kälviän kolmessa eri kirkossa palvellut, hopeasta valmistettu ja aiemmin tinalla korjattu viinikannu ei nykyisellään sovellu elintarvikekäyttöön, mutta asiantuntija-arvion mukaan se on mahdollista peruskorjata. Kunnostamisen jälkeen kannu voisi olla käytössä vielä satoja vuosia.

Fri Dec 02 08:25:38 EET 2022