Kokkolan seurakuntayhtymän yhteisen kirkkoneuvoston päätöksiä 8.11.2022

Ordförandes klubba.

Kokkolan seurakuntayhtymän talousarviossa vuoden 2023 tulosennuste on positiivinen

Yhteinen kirkkoneuvosto esittää yhteiselle kirkkovaltuustolle Kokkolan seurakuntayhtymän vuoden 2023 talousarvion vahvistamista. Valtuusto tekee asiassa päätöksen joulukuun 14. päivän kokouksessaan.
Yhtymän talousarvio pohjautuu vuoden 2023 kirkollisverokertymälle. Ensi vuoden talousarviossa tulos päätyisi reilut 37 000 euroa plussalle. Toimintatuottoja arvioidaan kertyvän ensi vuonna yhteensä noin 2,431 miljoonaa euroa, jolloin toimintakate jäisi reilut yhdeksän miljoonaa euroa miinukselle.

Yhtymän vuosikatteeksi arvioidaan ensi vuonna 1,115 miljoonaa euroa, jos arvioitu 10,415 miljoonan euron kirkollisverokertymä saavutetaan. Seurakuntayhtymän investointisuunnitelmassa on 1,033 miljoonan euron investoinnit. Rahoituslaskelman mukaan vuonna 2023 käytetään 103 110 euron edestä aiempien vuosien ylijäämiä. Kokkolan seurakuntayhtymän taseessa ei ole alijäämää, ja myös edelliset vuodet ovat olleet tulokseltaan positiivisia.

Kokkolan seurakuntayhtymän strategia hyväksyttiin

Yhteinen kirkkoneuvosto esittää Kokkolan seurakuntayhtymän strategian vuosille 2023–26 hyväksyttäväksi yhteiselle kirkkovaltuustolle. Strategian tarkoitus on löytää muutosten pyörteessä reitti, jolla yhtymä pystyy hoitamaan tehtävänsä hyvin. Strategian lähtökohtia ovat Suomen evankelis-luterilaisen kirkon sekä Oulun hiippakunnan strategiat. Myös strategi för Borgå stift tulee huomioiduksi.

Kokkolan seurakuntayhtymän strategiassa kirkon arvot; usko, toivo ja rakkaus ohjaavat toimintaa. Strategian visio: Yhdessä olemme rohkeita! – kohtaamme arjessa ja juhlassa kertoo jäsenten tasavertaisuudesta, rohkeudesta uudistua ja säilyttää sekä seurakuntalaisten kohtaamisesta ja palvelemisesta niin ilossa kuin surussakin. Strategian tavoitteita ovat muun muassa rakentava vuorovaikutus seurakuntayhtymän toimintojen ja seurakuntien välillä, ihmisten kohtaamisten ja asiakaskeskeisyyden vahvistaminen molemmilla kotimaisilla kielillä, hyvinvoiva ja kirkon tehtävään sitoutunut työyhteisö sekä tilojen ja kirkkotilojen monikäyttöisyyden lisääminen.

Seurakuntayhtymän strategia rajautuu yhtymän toimintoihin, ja ohjaa myös resurssien jakamista. Helmikuussa 2022 alkanutta strategiaprosessia on konsultoinut ja tukenut Tuiran seurakunnan kirkkoherra Niilo Pesonen.

Perheasian neuvottelukeskus ja maakunnan hyvinvointialue sopivat yhteistyöstä

Yhteinen kirkkoneuvosto hyväksyi Keski-Pohjanmaan perheasian neuvottelukeskuksen ja Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueen välisen yhteistyösopimuksen. Sopimus perheneuvontatyön yhteistoiminnasta Keski-Pohjanmaalla siirtyy vuoden 2023 alussa Soitelta Keski-Pohjanmaan hyvinvointialueelle. Yhteinen kirkkoneuvosto vahvisti myös vuoden 2023 alusta voimaan astuvat perheasiain neuvottelukeskuksen maksut.

Seurakuntayhtymän palkkasihteerin toimi haettavana

Yhteinen kirkkoneuvosto julisti palkkasihteerin toimen haettavaksi ja nimesi työryhmän valmistelemaan valintaprosessia. Eläkkeelle siirtyneen palkkasihteerin tilalle haetaan henkilöä 1.12.2022 alkavaan työsuhteeseen. Palkkasihteerin toimen kelpoisuusehtona on soveltuva alempi korkeakoulututkinto, esimerkiksi AMK-tradenomi ja palkkahallinnon työkokemus tai muu soveltuva tutkinto ja palkkahallinnon laaja työkokemus. Eduksi katsotaan molempien kotimaisten kielten sujuva suullinen ja kirjallinen taito, kokemus taloushallinnosta sekä seurakuntatyön tuntemus.

Wed Nov 09 08:42:02 EET 2022