Kokkolan seurakuntayhtymän yhteisen kirkkovaltuuston päätöksiä 27.10.2022

Ordförandes klubba.

SOLDATSKÄRIN JA TORSÖN MAA-ALUEIDEN VAIHTOKIRJA ALISTETAAN KIRKKOHALLITUKSEN VAHVISTETTAVAKSI
Yhteinen kirkkovaltuusto hyväksyi Soldatskärin ja Torsön maa-alueiden vaihtokirjan ja alistaa päätöksen Kirkkohallituksen vahvistettavaksi.
Seurakuntayhtymän ja Kokkolan kaupungin välisessä vaihtokirjassa yhtymä luovuttaa Kokkolan kaupungille vajaan 10 000 neliön suuruiset rantakaistaleet Soldatskärin tontista ja vastaavasti kaupunki luovuttaa yhtymälle noin 6 600 neliön suuruisen määräalan Torsön kesäkodin alueelta, missä Kokkolan seurakuntayhtymä on ollut vuokralaisena. Alueella sijaitsevat rakennukset ovat yhtymän omaisuutta eivätkä kuulu kauppaan.
Torsön kesäkodin maapohjan saaminen seurakuntayhtymän omistukseen on ainutkertainen mahdollisuus, sillä vaihtokirjassa ranta-alue vaihdetaan ranta-alueeseen.
Uudessa asemakaavassa Soldatskärin niemen reuna-alueet on kaavoitettu lähivirkistysalueiksi palvelemaan kansallisen kaupunkipuiston retkeilyreitin rakentamista. Rakentamisen edellytyksenä on, että maa-alueet ovat kokonaan kaupungin omistuksessa.
Soldatskärin ja Varvin alueen kaava vahvistettiin alkuvuodesta. Seurakuntayhtymän Soldatskär-työryhmä ehdottaa, että asuinrakentamisen mahdollistava korttelialue myydään kaavoitettuna ulkopuoliselle toimijalle alueen asuinrakentamista varten, tai niin, että myös yhtymä osallistuu alueen kehittämiseen.

TUULIPUISTOJEN MAANVUOKRA- JA KÄYTTÖOIKEUSSOPIMUKSET ALISTETAAN OULUN TUOMIOKAPITULIN VAHVISTETTAVAKSI
Yhteinen kirkkovaltuusto hyväksyi 40 vuoden maanvuokrasopimuksen wpd Tuohimaan tuulipuisto Oy:n kanssa. Vuokra-aika päättyisi 31.12.2062. Tuulipuisto-toimija on kiinnostunut vuokraamaan Ullavaan suunnitteilla olevaan tuulivoimahankkeeseen noin 20 hehtaarin kokoisen maa-alan seurakuntayhtymältä. Alueelle kaavaillaan enintään 17 tuulivoimalaitosta, mutta alustavan kartoituksen mukaan voimaloita ei sijoitettaisi seurakuntayhtymän kiinteistölle.
Yhteinen kirkkovaltuusto hyväksyi myös OX2 Finland Oy:n kanssa solmitun sopimuksen maanvuokra- ja käyttöoikeudesta Lintukankaan tuulipuistosta 31.12.2081 saakka. Sopimus koskee neljää seurakuntayhtymän kiinteistöä; Kalliokangas, Siirtola ja Ulvi Kokkolan alueella sekä Rymningen Kruunupyyn kunnan alueella. Seurakuntayhtymän maanomistus hankealueella on 103,71 hehtaaria. Hankealueen koko on noin 4 500 hehtaaria, ja alueelle on suunnitteilla 25–30 voimalaa. Rakennustyöt on tavoitteena aloittaa vuosina 2025–2027.
Molempia tuulivoimapuistoja koskeva päätökset alistetaan edelleen Oulun tuomiokapitulin vahvistettavaksi.

VUODEN 2022 INVESTOINTISUUNNITELMAN MUUTOKSET HYVÄKSYTTIIN
Yhteinen kirkkovaltuusto hyväksyi vuoden 2022 investointisuunnitelman muutokset, joista merkittävimpinä Kaarlelan kirkon julkisivu-urakan aikana havaitut lisätyötarpeet sekä kuluvalle vuodelle siirtyneet kustannuserät striimauslaitteiden asentamisesta ja Kokkolan seurakuntakeskuksen H-osan julkisivu-urakan loppuunsaattamisesta. Alkuperäisiin kustannusarvioihin nähden lisämäärärahaa Kaarlelan kirkon julkisivu-urakkaan myönnettiin
150 000 euroa. Kaarlelan kirkon julkisivut on kunnostettu nyt alkuperäisiä suunnitelmia laajemmin ja laadukkaammin, kirkon arvokkuudelle sopivalla tavalla.

ANNAN JA ELISABETHIN HAUTAUSMAIDEN LAAJENNUKSET HYVÄKSYTTIIN
Yhteinen kirkkovaltuusto hyväksyi Annan ja Elisabethin hautausmaiden laajennusalueiden hankinnan Kokkolan kaupungilta aiesopimuksen ehtojen mukaisesti.
Annan hautausmaan osalta laajennussuunnitelma on noin 1,4 hehtaaria nykyisen hautausmaan pohjoispuolelta, ja Elisabethin hautausmaan laajennussuunnitelma kattaisi noin 4,6 hehtaarin alueen nykyisen hautausmaan eteläpuolelta. Varsinainen kauppa toteutuu, kun kaavamuutos alueiden hautausmaakäytöstä on hyväksytty.

KÄLVIÄN HAUTAUSMAIDEN KÄYTTÖSUUNNITELMA TUOMIOKAPITULIN VAHVISTETTAVAKSI
Yhteinen kirkkovaltuusto hyväksyi Kälviän hautausmaan käyttösuunnitelman ja alistaa päätöksen Oulun hiippakunnan tuomiokapitulin vahvistettavaksi.
Uudessa käyttösuunnitelmassa merkittävin muutos on 150-paikkaisen kriisialuevarauksen muuttaminen eri paikkaan, mikä mahdollistaa 173 uuden arkkuhautapaikan alueelle. Kriisialuevaraus sijaitsee hautausmaan läntisellä osalla, varsinaisen arkkuhauta-alueen ulkopuolella. Alue on kaavoitettu hautausmaakäyttöön, ja samalla metsäpohjaisella alueella sijaitsee myös muisto- ja sirottelulehto.

LOHTAJAN SEURAKUNTAAN PERUSTETAAN B-KANTTORIN VIRKA
Yhteinen kirkkovaltuusto päätti lakkauttaa Lohtajan seurakunnan C-kanttorin viran 1.12.2022 lähtien ja perustaa seurakuntaan B-kanttorin viran 1.12.2022 alkaen.

BENITA HAALS VALITTIIN KIINTEISTÖ- JA HAUTAUSTOIMEN JOHTOKUNTAAN
Yhteinen kirkkovaltuusto myönsi lngela Borgmästars-Hagnäsille eron kiinteistö- ja hautaustoimen johtokunnan varajäsenyydestä 1.10.2022 alkaen ja valitsi Benita Haalsin hänen tilalleen jäljellä olevaksi toimikaudeksi.

Fri Oct 28 08:13:41 EEST 2022